Strona Internetowa
Zadania
strony internetowej projektu "Animowana Debata"
Strona internetowa projektu Animowana Debata pełniła kilka funkcji.
Po pierwsze popularyzatorską i dokumentacyjną - służyła promocji projektu
- jego idei i instytucji realizujących, jej zadaniem było i jest rozpowszechnianie
efektów i metod działania. Jest zapisem kolejnych faz wszystkich realizowanych
animacji. Bardzo ważna funkcja pełniona przez stronę www projektu to
działanie motywujące uczestników warsztatu do pracy. Na stronie umieszczono
wszystkie istotne efekty pracy, kolejne etapy realizowanych animacji,
materiały pomocnicze i próbne. Młodzi autorzy czerpali dużą satysfakcję
z faktu, że ich prace były dostępne w Internecie, że mogli pochwalić
się swoją pracą w szkole lub domu, mogli powiedzieć, że "są w Internecie".
Ta swoista nobilitacja i wyróżnienie sprawiało, że uczestnicy warsztatów
mobilizowali się do pracy, szczególnie w momentach, gdy na stronie
pojawiały się kolejne fazy realizacji jakiegoś zadania.
Kolejne zadanie wynikało z założeń samego projektu - strona stanowiła
miejsce "animowanej debaty" pomiędzy uczestnikami. To tutaj pojawiały
się po raz pierwszy efekty pracy, które uczestnicy warsztatów we wszystkich
krajach mogli na bieżąco omówić i skomentować.
Tym komentarzom oraz bieżącej wymianie informacji służyło specjalne
Forum użytkowników.
Forum internetowe funkcjonuje na zasadzie natychmiastowej publikacji
przesyłanych wiadomości. Uruchamiający forum użytkownik ma podgląd
do wszystkich ogólnych tematów i poruszanych wątków. Każde forum
internetowe zbudowane jest z kilku narzuconych tematów ("paneli dyskusyjnych"),
są tam rozwijane dowolne zaproponowane przez użytkowników wątki.
Dyskusja
odbywa się na bieżąco, to znaczy odpowiedzi (zwane postami) wysłane
na forum pojawiają się na nim natychmiast i są widoczne dla wszystkich
aktualnych użytkowników. Dyskusja na forum jest zazwyczaj moderowana
- jeden z użytkowników posiada techniczną możliwość edycji postów
a nawet ich usuwania a także zamykania wątków. Ta ingerencja jest
konieczna
by uniknąć zaśmiecania forum postami wulgarnymi, nie na temat, obrażającymi
uczestników itp. Ideą każdego forum internetowego jest bowiem uporządkowana
informacja płynąca z wielu źródeł. W sieci istnieją setki forów tematycznych
dotyczących takich różnorodnych zagadnień jak motoryzacja, informatyka,
medycyna, kolekcjonerstwo. Dodatkowym zabezpieczeniem w naszym przypadku
było zabezpieczenie forum hasłem - zapoznać się z jego treścią mogły
tylko osoby uprawnione, by uczestniczyć w dyskusji należało się zarejestrować.
Celem tych ograniczeń było przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa
dzieciom, które publikowały tu swoje adresy poczty elektronicznej
oraz zdjęcia.
Forum naszego projektu podzielono na dwa panele - panel instruktorów
i panel uczestników. W tym pierwszym realizatorzy projektu dyskutowali
nad bieżącą realizacją zadań (panel podzielono na kilka najważniejszych
tematów). W panelu uczestników prowadzona była debata nad kolejnymi
etapami pracy, wymiana opinii na temat publikowanych na stronie www
projektu prac. Ten panel służył również młodym uczestnikom do nawiązania
kontaktu z partnerami pracującymi w innych krajach, do przedstawienia
się, dyskusji o zainteresowaniach. Funkcjonowanie forum w tym panelu
miało spełnić dwa zasadnicze zadania - sprawić, by uczestniczące w
warsztatach osoby przestały być dla siebie anonimowe, pozwoliło bowiem
pokazać zdjęcie, opowiedzieć kilka słów o swojej pracy. Pracujące ze
sobą grupy pomimo odległości mogły się zobaczyć i podyskutować. W panelu
użytkowników miała być również prowadzona dyskusja na temat kolejnych
etapów pracy.
Pomimo dobrego początku forum internetowe projektu z czasem przestało
jednak spełniać swe zadania i w drugim roku zrezygnowano z jego prowadzenia.
Przyczyn tego jest kilka. Młodzi uczestnicy warsztatu zbyt wcześnie
zostali poproszeni o korzystanie z forum. Dla osób, które dopiero zaczynają
swoją przygodę z komputerem forum internetowe jest być może narzędziem
zbyt skomplikowanym. O wiele chętniej korzystali oni z poczty elektronicznej.
Jednocześnie okazało się, że nie dla wszystkich młodych ludzi i nie
we wszystkich krajach dyskusja na otwartym forum jest atrakcyjna, szczególnie
dobrze widać to było na przykładzie grupy brytyjskiej, która praktycznie
w ogóle nie podejmowała dyskusji. Również spośród instruktorów nie
wszyscy wykazali pilność w korzystaniu z forum. I tutaj znacznie większą
popularnością cieszyła się się poczta internetowa.
Tworzenie stron internetowych
Utworzenie strony wiąże się m.in. z koniecznością wykupienia nazwy
i miejsca na którymś z komercyjnych serwisów specjalizujących się w
obsłudze stron www. W każdym kraju działają również serwisy oferujące
swoje usługi za darmo, ale najczęściej musimy wtedy zaakceptować pojawiające
się na naszej stronie reklamy, a na ich formę, treść i moment pojawiania
się nie mamy wpływu. Kiedy uruchamiamy stronę internetową szkoły lub
jakąkolwiek stronę, z której będą korzystać dzieci - reklamowe niespodzianki
w postaci np. promocji portalu erotycznego mogą się okazać bardzo niemiłe.
Dlatego proponujemy wykupienie miejsca na serwerze komercyjnym (koszt
ok. 30 - 50 Euro rocznie), zyskamy wówczas po pierwsze pokaźną ilość
miejsca, która może przydać się przy rozbudowywaniu strony oraz stronę,
która zawsze będzie działać; nie będziemy też zmuszani do jakiejkolwiek
reklamy. Wykupując komercyjny serwer otrzymujemy również w zestawie
co najmniej jeden adres poczty elektronicznej.
Wykupienie własnego adresu - domeny to również koszt około 50 Euro.
Warto się jednak nad tym wydatkiem zastanowić, łatwo rozpoznawalny
adres to jeden z filarów sukcesu naszej strony.
Coraz więcej szkół, nauczycieli a nawet uczniów posiada swoje strony
internetowe. Służą one najczęściej promocji jakiegoś konkretnego przedsięwzięcia
- osiągnięć koła naukowego, dokumentacji dorobku szkoły i jej uczniów
lub promocji samej placówki np. wśród potencjalnych przyszłych uczniów.
Coraz więcej osób poszukuje informacji w pierwszej kolejności w Internecie.
Pierwszą czynnością poszukujących np. projektów z dziedziny animacji
komputerowej będzie wpisanie w wyszukiwarkę hasła "animacja komputerowa
w szkole". Wtedy pojawia się na monitorze lista odnalezionych
adresów stron internetowych. I większość użytkowników Internetu w tym
momencie
kończy poszukiwania, uznając, że jeżeli czegoś nie ma w Sieci - nie
ma tego w ogóle...
Utworzenie strony internetowej nie jest wbrew pozorom zadaniem trudnym.
Strony www są przede wszystkim źródłem informacji, w dalszej kolejności
rozrywki, służą też jako pomoc edukacyjna. Jeżeli chcemy utworzyć czytelną,
atrakcyjną stronę rzetelnie informującą o jakimś szkolnym przedsięwzięciu
czy osiągnięciach musimy przestrzegać zasad i obowiązujących reguł.
Jeśli sami nie mamy doświadczenia w tej materii powierzmy stworzenie
naszej strony webmasterowi, profesjonaliście, który utworzy dla nas
stronę dokładnie taką jaką chcemy i wolną od technicznych błędów.
Sieć internetowa pełna jest stron nieprzemyślanych, zawierających mnóstwo
niepotrzebnych informacji, wykonanych niechlujnie swoją formą i chaosem
odwracających uwagę od przeznaczenia. Chwila planowania pozwoli uniknąć
błędów i stworzyć stronę, która spełni swoje zadania. W planie należy
odpowiedzieć sobie na pytanie:
Co
będzie zawierać nasza strona (tutaj powinniśmy budować strukturę
od najbardziej ogólnych informacji przechodząc do najbardziej szczegółowych),
Do
kogo adresujemy stronę, kto ma z niej korzystać (pamiętajmy jednak,
że nasza strona nie będzie "zarezerwowana" np. dla nauczycieli
plastyki. W poszukiwaniu informacji może na naszą stronę trafić każdy,
dlatego
prezentowane treści nie powinny być zbyt hermetyczne).
Co
powinny zawierać poszczególne strony, co chcielibyśmy, żeby zawierały
- jakiego rodzaju teksty, jakiego rodzaju grafiki, w jakiej proporcji
itp.
Tak rozrysowany i opisany plan powinniśmy skonsultować z webmasterem,
dla którego nasz plan jest najważniejszą wskazówką.
Jeżeli jednak zdecydujemy się na samodzielne stworzenie strony internetowej
korzystajmy przy tym z fachowej literatury lub poradników on-line,
których znajdziemy w sieci bardzo wiele.
Podajemy kilka przykładowych adresów:
Polskie kursy html:
http://www.komputer.boo.pl/ (znajdziesz
tu wiele kursów m.in. kurs programu "frontpage")
http://webmaster.helion.pl/kurshtml/ (kurs html,
skrypty)
http://www.kurshtml.boo.pl/ (wiele przydatnych
kursów, skryptów i porad)
http://www.signs.pl/html/ (wiele przydatnych kursów,
skryptów i porad)
http://www.webinside.pl/ (wiele przydatnych kursów,
skryptów i porad)