Strona Główna
 
język filmowy warsztaty plastyczne pomysł i forma scenorys
prosta animacja animacja przedmiotów animacja typu Flash fotografia w animacji
montaż video udźwiękowienie internet strona internetowa

Strona Internetowa

Zadania strony internetowej projektu "Animowana Debata"

Strona internetowa projektu Animowana Debata pełniła kilka funkcji. Po pierwsze popularyzatorską i dokumentacyjną - służyła promocji projektu - jego idei i instytucji realizujących, jej zadaniem było i jest rozpowszechnianie efektów i metod działania. Jest zapisem kolejnych faz wszystkich realizowanych animacji. Bardzo ważna funkcja pełniona przez stronę www projektu to działanie motywujące uczestników warsztatu do pracy. Na stronie umieszczono wszystkie istotne efekty pracy, kolejne etapy realizowanych animacji, materiały pomocnicze i próbne. Młodzi autorzy czerpali dużą satysfakcję z faktu, że ich prace były dostępne w Internecie, że mogli pochwalić się swoją pracą w szkole lub domu, mogli powiedzieć, że "są w Internecie". Ta swoista nobilitacja i wyróżnienie sprawiało, że uczestnicy warsztatów mobilizowali się do pracy, szczególnie w momentach, gdy na stronie pojawiały się kolejne fazy realizacji jakiegoś zadania.

Kolejne zadanie wynikało z założeń samego projektu - strona stanowiła miejsce "animowanej debaty" pomiędzy uczestnikami. To tutaj pojawiały się po raz pierwszy efekty pracy, które uczestnicy warsztatów we wszystkich krajach mogli na bieżąco omówić i skomentować.

Tym komentarzom oraz bieżącej wymianie informacji służyło specjalne Forum użytkowników.
Forum internetowe funkcjonuje na zasadzie natychmiastowej publikacji przesyłanych wiadomości. Uruchamiający forum użytkownik ma podgląd do wszystkich ogólnych tematów i poruszanych wątków. Każde forum internetowe zbudowane jest z kilku narzuconych tematów ("paneli dyskusyjnych"), są tam rozwijane dowolne zaproponowane przez użytkowników wątki. Dyskusja odbywa się na bieżąco, to znaczy odpowiedzi (zwane postami) wysłane na forum pojawiają się na nim natychmiast i są widoczne dla wszystkich aktualnych użytkowników. Dyskusja na forum jest zazwyczaj moderowana - jeden z użytkowników posiada techniczną możliwość edycji postów a nawet ich usuwania a także zamykania wątków. Ta ingerencja jest konieczna by uniknąć zaśmiecania forum postami wulgarnymi, nie na temat, obrażającymi uczestników itp. Ideą każdego forum internetowego jest bowiem uporządkowana informacja płynąca z wielu źródeł. W sieci istnieją setki forów tematycznych dotyczących takich różnorodnych zagadnień jak motoryzacja, informatyka, medycyna, kolekcjonerstwo. Dodatkowym zabezpieczeniem w naszym przypadku było zabezpieczenie forum hasłem - zapoznać się z jego treścią mogły tylko osoby uprawnione, by uczestniczyć w dyskusji należało się zarejestrować. Celem tych ograniczeń było przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, które publikowały tu swoje adresy poczty elektronicznej oraz zdjęcia.

Forum naszego projektu podzielono na dwa panele - panel instruktorów i panel uczestników. W tym pierwszym realizatorzy projektu dyskutowali nad bieżącą realizacją zadań (panel podzielono na kilka najważniejszych tematów). W panelu uczestników prowadzona była debata nad kolejnymi etapami pracy, wymiana opinii na temat publikowanych na stronie www projektu prac. Ten panel służył również młodym uczestnikom do nawiązania kontaktu z partnerami pracującymi w innych krajach, do przedstawienia się, dyskusji o zainteresowaniach. Funkcjonowanie forum w tym panelu miało spełnić dwa zasadnicze zadania - sprawić, by uczestniczące w warsztatach osoby przestały być dla siebie anonimowe, pozwoliło bowiem pokazać zdjęcie, opowiedzieć kilka słów o swojej pracy. Pracujące ze sobą grupy pomimo odległości mogły się zobaczyć i podyskutować. W panelu użytkowników miała być również prowadzona dyskusja na temat kolejnych etapów pracy.
Pomimo dobrego początku forum internetowe projektu z czasem przestało jednak spełniać swe zadania i w drugim roku zrezygnowano z jego prowadzenia. Przyczyn tego jest kilka. Młodzi uczestnicy warsztatu zbyt wcześnie zostali poproszeni o korzystanie z forum. Dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z komputerem forum internetowe jest być może narzędziem zbyt skomplikowanym. O wiele chętniej korzystali oni z poczty elektronicznej. Jednocześnie okazało się, że nie dla wszystkich młodych ludzi i nie we wszystkich krajach dyskusja na otwartym forum jest atrakcyjna, szczególnie dobrze widać to było na przykładzie grupy brytyjskiej, która praktycznie w ogóle nie podejmowała dyskusji. Również spośród instruktorów nie wszyscy wykazali pilność w korzystaniu z forum. I tutaj znacznie większą popularnością cieszyła się się poczta internetowa.


Tworzenie stron internetowych

Utworzenie strony wiąże się m.in. z koniecznością wykupienia nazwy i miejsca na którymś z komercyjnych serwisów specjalizujących się w obsłudze stron www. W każdym kraju działają również serwisy oferujące swoje usługi za darmo, ale najczęściej musimy wtedy zaakceptować pojawiające się na naszej stronie reklamy, a na ich formę, treść i moment pojawiania się nie mamy wpływu. Kiedy uruchamiamy stronę internetową szkoły lub jakąkolwiek stronę, z której będą korzystać dzieci - reklamowe niespodzianki w postaci np. promocji portalu erotycznego mogą się okazać bardzo niemiłe. Dlatego proponujemy wykupienie miejsca na serwerze komercyjnym (koszt ok. 30 - 50 Euro rocznie), zyskamy wówczas po pierwsze pokaźną ilość miejsca, która może przydać się przy rozbudowywaniu strony oraz stronę, która zawsze będzie działać; nie będziemy też zmuszani do jakiejkolwiek reklamy. Wykupując komercyjny serwer otrzymujemy również w zestawie co najmniej jeden adres poczty elektronicznej.
Wykupienie własnego adresu - domeny to również koszt około 50 Euro. Warto się jednak nad tym wydatkiem zastanowić, łatwo rozpoznawalny adres to jeden z filarów sukcesu naszej strony.

Coraz więcej szkół, nauczycieli a nawet uczniów posiada swoje strony internetowe. Służą one najczęściej promocji jakiegoś konkretnego przedsięwzięcia - osiągnięć koła naukowego, dokumentacji dorobku szkoły i jej uczniów lub promocji samej placówki np. wśród potencjalnych przyszłych uczniów.
Coraz więcej osób poszukuje informacji w pierwszej kolejności w Internecie. Pierwszą czynnością poszukujących np. projektów z dziedziny animacji komputerowej będzie wpisanie w wyszukiwarkę hasła "animacja komputerowa w szkole". Wtedy pojawia się na monitorze lista odnalezionych adresów stron internetowych. I większość użytkowników Internetu w tym momencie kończy poszukiwania, uznając, że jeżeli czegoś nie ma w Sieci - nie ma tego w ogóle...

Utworzenie strony internetowej nie jest wbrew pozorom zadaniem trudnym. Strony www są przede wszystkim źródłem informacji, w dalszej kolejności rozrywki, służą też jako pomoc edukacyjna. Jeżeli chcemy utworzyć czytelną, atrakcyjną stronę rzetelnie informującą o jakimś szkolnym przedsięwzięciu czy osiągnięciach musimy przestrzegać zasad i obowiązujących reguł. Jeśli sami nie mamy doświadczenia w tej materii powierzmy stworzenie naszej strony webmasterowi, profesjonaliście, który utworzy dla nas stronę dokładnie taką jaką chcemy i wolną od technicznych błędów.
Sieć internetowa pełna jest stron nieprzemyślanych, zawierających mnóstwo niepotrzebnych informacji, wykonanych niechlujnie swoją formą i chaosem odwracających uwagę od przeznaczenia. Chwila planowania pozwoli uniknąć błędów i stworzyć stronę, która spełni swoje zadania. W planie należy odpowiedzieć sobie na pytanie:

Co będzie zawierać nasza strona (tutaj powinniśmy budować strukturę od najbardziej ogólnych informacji przechodząc do najbardziej szczegółowych),
Do kogo adresujemy stronę, kto ma z niej korzystać (pamiętajmy jednak, że nasza strona nie będzie "zarezerwowana" np. dla nauczycieli plastyki. W poszukiwaniu informacji może na naszą stronę trafić każdy, dlatego prezentowane treści nie powinny być zbyt hermetyczne).
Co powinny zawierać poszczególne strony, co chcielibyśmy, żeby zawierały - jakiego rodzaju teksty, jakiego rodzaju grafiki, w jakiej proporcji itp.
Tak rozrysowany i opisany plan powinniśmy skonsultować z webmasterem, dla którego nasz plan jest najważniejszą wskazówką.

Jeżeli jednak zdecydujemy się na samodzielne stworzenie strony internetowej korzystajmy przy tym z fachowej literatury lub poradników on-line, których znajdziemy w sieci bardzo wiele.

Podajemy kilka przykładowych adresów:

Polskie kursy html:

http://www.komputer.boo.pl/ (znajdziesz tu wiele kursów m.in. kurs programu "frontpage")

http://webmaster.helion.pl/kurshtml/ (kurs html, skrypty)

http://www.kurshtml.boo.pl/ (wiele przydatnych kursów, skryptów i porad)

http://www.signs.pl/html/ (wiele przydatnych kursów, skryptów i porad)

http://www.webinside.pl/ (wiele przydatnych kursów, skryptów i porad)

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>