Udźwiękowienie
Na początku historii kina, gdy filmy były jeszcze nieme, każde dobre
kino posiadało swojego tapera, zespół kameralny, a nawet orkiestrę
symfoniczną. A wszystko po to, by widz lepiej odbierał film, oprócz
obrazu słysząc także dźwięk. Rozumiano już wtedy, że muzyka musi być
odpowiednio dobrana i zaczęto tworzyć muzykę do poszczególnych scen.
Dzisiaj trudno sobie wyobrazić współczesny film bez dźwięku. "Muzyka
filmowa" to termin powszechnie stosowany w odniesieniu do muzyki, która
towarzyszy obrazowi. W powszechnej opinii ten rodzaj kompozycji nie
wyróżnia się niczym szczególnym wśród innych rodzajów muzyki. Istnieją
jednak pewne kryteria świadczące o tym, że dana muzyka jest muzyką
filmową. To przede wszystkim kompozycja napisana specjalnie na potrzeby
konkretnego filmu, uwzględniająca jego strukturę, konwencję stylistyczną
i gatunek. Trzeba także brać pod uwagę warunki pozamuzyczne, wynikające
z konstrukcji filmu. Jednym z nich jest czas filmowej muzyki - zależny
od obrazu.
Z muzyką konkurują w filmie także inne elementy. Należą do nich słowo,
różnorodne efekty dźwiękowe i cisza.
A oto ich charakterystyka:
Słowo:
Może występować jako:
Dialog -
wymiana zdań między dwiema lub więcej osobami
Monolog odpowiednik "głośnego" myślenia
któregoś z bohaterów, który w ten sposób wyraża swoje myśli, refleksje,
wspomnienia
Off -
dialog lub monolog, którego autorzy lub autor nie są widoczni bezpośrednio
na ekranie
Komentarz -
wygłaszany przez niewidocznego komentatora; zawiera informacje,
których nie można przekazać za pośrednictwem kamery
Efekty:
Są odpowiednikami naturalnych odgłosów przyrody lub działań ludzi.
Ich rolą jest potęgowanie i wzmacnianie wzrokowo odbieranych przez
widza wrażeń. Efekty dzielimy na synchroniczne - czyli te, których
źródło jest widoczne na ekranie i niesynchroniczne - te, których
źródło znajduje się poza ekranem.
Cisza:
Jej użycie jest często zaniedbywane i lekceważone, ale to jej brak
powoduje, że obojętniejemy na pozostałe elementy warstwy dźwiękowej.
Cisza bywa często ważnym elementem dramaturgicznym.
Jeżeli w danym fragmencie filmu, w tym samym czasie, spotkają się
wszystkie te elementy to słowo będzie zawsze pierwszoplanowe. Najbardziej
wartościowa ilustracja dźwiękowa może "wylądować w koszu", jeśli nie
będzie odpowiednio współgrała z obrazem i jego konwencją.
Po zarejestrowaniu na odpowiednim nośniku całego potrzebnego do filmu
materiału muzycznego przychodzi czas na ostatni etap tworzenia filmu
- czyli udźwiękowienie.
Udźwiękowić - nadać filmowi podkład dźwiękowy, zawierający dialogi,
towarzyszące danej sytuacji (obrazowi) oraz dźwięki (efekty) i muzykę.
Udźwiękowianie to cały szereg czynności twórczych, których rezultatem
jest powstanie warstwy dźwiękowej filmu.
A oto one:
Etap pierwszy - nagranie materiału dźwiękowego lub
jego wybór ze zbiorów archiwalnych
Etap drugi - nadanie formy nagranym materiałom poprzez
montaż dźwięku z uwzględnieniem już istniejącego obrazu filmowego
Etap trzeci - ustalenie proporcji dynamicznych ("głośności"),
kolorystycznych (barwa dźwięku) itp.; odbywa się między wszystkimi
elementami składowymi warstwy dźwiękowej
Istnieją trzy sposoby nagrań dźwięku do filmu.
1.System udźwiękowienia stuprocentowego - nagranie
dźwięku w czasie zdjęć filmowych równocześnie z obrazem
2.System postsynchronów - polega na nagrywaniu dźwięku
pod gotowy, niejednokrotnie już zmontowany obraz.
3.System play-back, czyli wykonywanie zdjęć pod nagrany uprzednio dźwięk.
Relacje między obrazem i dźwiękiem mogą zachodzić w różnych wariantach;
świadome użycie każdego z nich ma swoje konsekwencje zarówno dla estetyki
i komunikatu przekazu.
Najczęściej
występujący związek polega na jednoczesnym występowaniu dźwięku jako
naturalnego odpowiednika tego, co się dzieje na ekranie. Widzimy i
słyszymy np. rozmawiających ze sobą ludzi, dobiega nas warkot silnika
jadącego samochodu, szum spadającego wodospadu.
Dźwięk
może również wyrażać to, czego obraz nie pokazuje, a co jest sugerowane
za jego pośrednictwem. W ten sposób można pokazać np. wystraszonych
ludzi wsłuchujących się w przybliżającą się burzę.
Wygodnym
zabiegiem formalnym, o znacznej sile ekspresji jest wyprzedzanie
dźwiękiem obrazu. Rozważmy taką sytuację: przez jezdnię przebiega
pies, w następnym ujęciu widać przestraszoną twarz kobiety, a jednocześnie
słychać przeraźliwy zgrzyt hamulców i pisk opon na asfalcie. Ten
prosty zabieg montażowy rozwiązuje skomplikowaną do rozegrania w
sposób naturalistyczny scenę, osiągając jednocześnie zamierzony efekt
psychologiczny.
Specjalne
zastosowanie ma także kontrapunktowanie dźwięku obrazem. Jeżeli sekwencji
ukazującej radosne sceny towarzyszy poważna muzyka z dramatycznymi
efektami dźwiękowymi, to zapewne chcemy podkreślić dramat bohatera
biorącego udział w zabawie. Jaskrawy kontrast między muzyką i zabawą
stwarza nową wartość znaczeniową.
Dźwięk w paktyce>>>