Strona Główna
 
język filmowy warsztaty plastyczne pomysł i forma scenorys
prosta animacja animacja przedmiotów animacja typu Flash fotografia w animacji
montaż video udźwiękowienie internet strona internetowa

Prosta Animacja

Jedna z wielu funkcji komputera to możliwość wykonywania rysunków. Do dyspozycji posiadamy najprostsze edytory graficzne jak MSPaint, który znajduje się w każdym komputerze oraz profesjonalne oprogramowanie takie jak program Corel, Adobe czy Macromedia.
W projekcie Animowana Debata podczas pierwszych zajęć wprowadzających w świat komputerów dzieci i młodzież zapoznała się z programem MSPaint. Program pozwala na tworzenie obrazów w formacie map bitowych. Pierwsza prezentacja tego najprostszego edytora grafiki została przeprowadzona w kontekście pracy nad filmem animowanym. Uczestnicy warsztatów w jednej z grup (po wcześniejszym ćwiczeniu z rysowaniem i wklejaniem faz ruchu w narożniku zeszytu), po zapoznaniu się z najważniejszymi funkcjami i narzędziami programu wykonali serię rysunków prezentujących kolejne fazy ruchu animowanego obiektu. To ćwiczenie było równocześnie pierwszym praktycznym zastosowaniem komputera do wykonania filmu animowanego, bowiem rozrysowane w MSPaint fazy ruchu poddano montażowi w programie Ulead Media Studio Pro (proces montażu opisujemy w kolejnych rozdziałach). W ten sposób powstały pierwsze animacje komputerowe wykonane samodzielnie przez uczestników warsztatów. Kolejnym, bardziej zawansowanym krokiem było wykonanie przy pomocy tych samych narzędzi i tej samej techniki krótkich animacji o prostych fabułach. Prezentujemy przebieg powstawania takiej właśnie animacji.

Pierwsza animacja komputerowa - konspekt warsztatu

Główne założenia

Praktyczne wprowadzenie w podstawy komputera i jego możliwości jako "bloku rysunkowego". W przypadku uczestników, którzy mieli już wcześniej kontakt z komputerem - sprawdzenie rzeczywistych umiejętności.

Wprowadzenie do głównego zadania grupy - stworzenia filmu animowanego, pokazania podstawowych zasad animacji.

Warsztat przyjmuje charakter zabawy, a poprzez szybko widoczne, atrakcyjne efekty pracy zachęca do dalszego uczestnictwa w projekcie.

Cele

Opanowanie przez uczestników warsztatu programu wektorowego MSPaint

Przekazanie w praktyce uczestnikom podstawowych zasad animacji - elementy, z których składa się film, fazy ruchu, tempo animacji, montaż, udźwiękowienie a także pokazanie specyfiki pracy nad animacją.

Zachęcenie do dalszej intensywnej pracy w projekcie,
W trakcie warsztatu powstają kilkunastosekundowe animacje oparte na prostych fabułach.

Zastosowane urządzenia, oprogramowanie

Wszystkie klatki składające się na animację powstają w programie MSPaint. Jest to darmowa aplikacja dostarczana wraz z każdym systemem operacyjnym Windows. Jest to więc najbardziej dostępna aplikacja, którą można wykorzystać do pracy.
Każdy z uczestników warsztatu wykonuje samodzielnie w programie MSPaint odpowiednią ilość rysunków - map bitowych, które składają się na całość filmu. Obrazy są zapisywane z kolejnymi numerami jako pliki *.bmp Obrazy te są montowane w programie Ulead Media Studio. W tym samym programie dodawana jest ścieżka dźwiękowa oraz napisy końcowe.
Montaż może odbywać się w dowolnym programie do edycji filmów, równie skutecznie można do tego celu użyć prostego oprogramowania, które otrzymuje się kupując kamerę czy kartę graficzną do komputera.
Gotowe animacje są zapisywane w formacie *.mpeg, *.avi.

Przebieg zajęć

Tworzenie prostych animacji zostało rozłożone na kilka kolejnych spotkań. Praca nad najprostszą nawet animacją jest bardzo żmudna. Jest to zresztą jeden z punktów warsztatu - pokazanie, w tym momencie poprzez zabawę, na czym polega praca animatora.

Pierwsze spotkanie poświęcone jest podstawowym informacjom dotyczącym animacji komputerowej oraz najważniejszym informacjom dotyczącym techniki animacji:

Pokaz wybranych animacji oraz krótkie przekazanie historii filmu animowanego,
Różne techniki animacji oraz bardziej szczegółowy opis animacji rysunkowej (tej, która jest przedmiotem warsztatu), budowa filmu - klatka, 25 klatek w jednej sekundzie filmu, fazy ruchu (z jakich etapów składa się ruch i jak go pokazać),
Wprowadzenie do programu MSPaint - uruchamianie, najważniejsze narzędzia: rysowanie linii krzywej, pobieranie koloru, zapełnianie kolorem, pędzel, aerograf, narzędzie tekstowe, wielkość obrazka dostosowana do wymagań montażu, zapisywanie plików jako mapa bitowa,

Drugie spotkanie:

Wybór tematu, fabuły animacji,
Przypomnienie uczestnikom kolejności zadań - rysunki kolejnych klatek animacji (pamiętając, że każda sekunda filmu to ok. 25 obrazów), ewentualne rozrysowanie animacji na kartce papieru, projekty
Tworzenie katalogu, w którym zapisywane są kolejne klatki filmu, przypomnienie o konieczności pamiętania o kolejności klatek,
Instruktaż:
- prowadzący zajęcia wykonuje sam kilkanaście obrazów, które złożą się na animację. Pokazuje na tym przykładzie jak sprawnie dokonywać zmian, jak duże mogą być zmiany pomiędzy poszczególnymi klatkami.
- Pokaz wcześniej przygotowanej i zmontowanej prostej animacji - klatka po klatce, porównanie serii obrazów.

przykład 1 .... przykład 2 .... przykład 3 .... przykład 4


Początek pracy nad kolejnymi obrazami. Każdy uczestnik powinien pracować samodzielnie przy komputerze, by mógł skupić się na rysowaniu kolejnych obrazów, konieczna jest stała kontrola, czy kolejne obrazy otrzymują właściwe numery, czy zapisywane są we właściwym katalogu,

Trzecie i kolejne spotkania

Dalsza praca nad przygotowywaniem animacji,
Import gotowych obrazów do programu montażowego DigiLab 4.0 lub innego programu tego typu,
Montaż gotowych animacji, na tym etapie odbywa się ze znacznym udziałem prowadzącego,
Udźwiękowienie filmów, wybór plików dźwiękowych,
Napisy początkowe i końcowe - funkcja programu montażowego filmilustracja filmowa

Oczekiwane rezultaty

Biegłe opanowanie narzędzi programu MSPaint,
Trwałe bo oparte na praktyce opanowanie najważniejszych zasad animacji komputerowej
Podniesienie sprawności posługiwania się komputerem, przełamanie obaw, jeśli takie występują,
Inspiracja i motywacja do dalszej pracy - atrakcyjny efekt pracy widoczny stosunkowo szybko.
Wyrobienie nawyku sumiennej i uporządkowanej pracy nad animacją,

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>