Prosta Animacja
Jedna z wielu funkcji komputera to możliwość wykonywania rysunków. Do dyspozycji
posiadamy najprostsze edytory graficzne jak MSPaint, który znajduje się
w każdym komputerze oraz profesjonalne oprogramowanie takie jak program
Corel, Adobe czy Macromedia.
W projekcie Animowana Debata podczas pierwszych zajęć wprowadzających w
świat komputerów dzieci i młodzież zapoznała się z programem MSPaint. Program
pozwala na tworzenie obrazów w formacie map bitowych. Pierwsza prezentacja
tego najprostszego edytora grafiki została przeprowadzona w kontekście
pracy nad filmem animowanym. Uczestnicy warsztatów w jednej z grup (po
wcześniejszym ćwiczeniu z rysowaniem i wklejaniem faz ruchu w narożniku
zeszytu), po zapoznaniu się z najważniejszymi funkcjami i narzędziami programu
wykonali serię rysunków prezentujących kolejne fazy ruchu animowanego obiektu.
To ćwiczenie było równocześnie pierwszym praktycznym zastosowaniem komputera
do wykonania filmu animowanego, bowiem rozrysowane w MSPaint fazy ruchu
poddano montażowi w programie Ulead Media Studio Pro (proces montażu opisujemy
w kolejnych rozdziałach). W ten sposób powstały pierwsze animacje komputerowe
wykonane samodzielnie przez uczestników warsztatów. Kolejnym, bardziej
zawansowanym krokiem było wykonanie przy pomocy tych samych narzędzi i
tej samej techniki krótkich animacji o prostych fabułach. Prezentujemy
przebieg powstawania takiej właśnie animacji.
Pierwsza animacja komputerowa - konspekt
warsztatu
Główne założenia
Praktyczne
wprowadzenie w podstawy komputera i jego możliwości jako "bloku
rysunkowego". W przypadku uczestników, którzy mieli już
wcześniej kontakt z komputerem - sprawdzenie rzeczywistych umiejętności.
Wprowadzenie
do głównego zadania grupy
- stworzenia filmu animowanego,
pokazania podstawowych
zasad animacji.
Warsztat
przyjmuje charakter
zabawy, a poprzez szybko
widoczne, atrakcyjne
efekty pracy zachęca
do dalszego uczestnictwa
w projekcie.
Cele
Opanowanie
przez uczestników warsztatu programu wektorowego MSPaint
Przekazanie
w praktyce uczestnikom
podstawowych zasad animacji
- elementy, z których składa
się film, fazy ruchu, tempo
animacji, montaż, udźwiękowienie
a także pokazanie specyfiki
pracy nad animacją.
Zachęcenie
do dalszej intensywnej
pracy w projekcie,
W trakcie warsztatu powstają kilkunastosekundowe animacje oparte na prostych
fabułach.
Zastosowane urządzenia, oprogramowanie
Wszystkie klatki składające się na animację powstają w programie MSPaint.
Jest to darmowa aplikacja dostarczana wraz z każdym systemem operacyjnym
Windows. Jest to więc najbardziej dostępna aplikacja, którą można wykorzystać
do pracy.
Każdy z uczestników warsztatu wykonuje samodzielnie w programie MSPaint
odpowiednią ilość rysunków - map bitowych, które składają się na całość
filmu. Obrazy są zapisywane z kolejnymi numerami jako pliki *.bmp Obrazy
te są montowane w programie Ulead Media Studio. W tym samym programie dodawana
jest ścieżka dźwiękowa oraz napisy końcowe.
Montaż może odbywać się w dowolnym programie do edycji filmów, równie skutecznie
można do tego celu użyć prostego oprogramowania, które otrzymuje się kupując
kamerę czy kartę graficzną do komputera.
Gotowe animacje są zapisywane w formacie *.mpeg, *.avi.
Przebieg zajęć
Tworzenie prostych animacji zostało rozłożone na kilka kolejnych spotkań.
Praca nad najprostszą nawet animacją jest bardzo żmudna. Jest to zresztą
jeden z punktów warsztatu - pokazanie, w tym momencie poprzez zabawę, na
czym polega praca animatora.
Pierwsze spotkanie poświęcone jest
podstawowym informacjom dotyczącym animacji komputerowej oraz
najważniejszym informacjom dotyczącym techniki animacji:
Pokaz
wybranych animacji oraz
krótkie przekazanie historii
filmu animowanego,
Różne
techniki animacji oraz
bardziej szczegółowy
opis animacji rysunkowej
(tej, która jest przedmiotem
warsztatu), budowa filmu
- klatka, 25 klatek w
jednej sekundzie filmu,
fazy ruchu (z jakich
etapów składa się ruch
i jak go pokazać),
Wprowadzenie
do programu MSPaint -
uruchamianie, najważniejsze
narzędzia: rysowanie
linii krzywej, pobieranie
koloru, zapełnianie kolorem,
pędzel, aerograf, narzędzie
tekstowe, wielkość obrazka
dostosowana do wymagań
montażu, zapisywanie
plików jako mapa bitowa,
Drugie
spotkanie:
Wybór
tematu, fabuły animacji,
Przypomnienie
uczestnikom kolejności
zadań - rysunki kolejnych
klatek animacji (pamiętając,
że każda sekunda filmu
to ok. 25 obrazów), ewentualne
rozrysowanie animacji
na kartce papieru,
projekty
Tworzenie
katalogu, w którym zapisywane
są kolejne klatki filmu,
przypomnienie o konieczności
pamiętania o kolejności
klatek,
Instruktaż:
- prowadzący zajęcia wykonuje sam kilkanaście obrazów, które złożą się
na animację. Pokazuje na tym przykładzie jak sprawnie dokonywać zmian,
jak duże mogą być zmiany pomiędzy poszczególnymi klatkami.
- Pokaz wcześniej przygotowanej i zmontowanej prostej animacji - klatka
po klatce, porównanie serii obrazów.
przykład 1 ....
przykład 2 ....
przykład 3 ....
przykład 4
Początek
pracy nad kolejnymi obrazami. Każdy uczestnik powinien pracować samodzielnie
przy komputerze, by mógł skupić się na rysowaniu kolejnych obrazów,
konieczna jest stała kontrola, czy kolejne obrazy otrzymują właściwe
numery, czy zapisywane są we właściwym katalogu,
Trzecie i kolejne spotkania
Dalsza
praca nad przygotowywaniem
animacji,
Import
gotowych obrazów do programu
montażowego DigiLab 4.0 lub
innego programu tego
typu,
Montaż
gotowych animacji, na
tym etapie odbywa się
ze znacznym udziałem
prowadzącego,
Udźwiękowienie
filmów, wybór plików
dźwiękowych,
Napisy
początkowe i końcowe
- funkcja programu montażowego ilustracja
filmowa
Oczekiwane rezultaty
Biegłe
opanowanie narzędzi programu
MSPaint,
Trwałe
bo oparte na praktyce
opanowanie najważniejszych
zasad animacji komputerowej
Podniesienie
sprawności posługiwania
się komputerem, przełamanie
obaw, jeśli takie występują,
Inspiracja
i motywacja do dalszej
pracy - atrakcyjny efekt
pracy widoczny stosunkowo
szybko.
Wyrobienie
nawyku sumiennej i uporządkowanej
pracy nad animacją,