Strona Główna
 
język filmowy warsztaty plastyczne pomysł i forma scenorys
prosta animacja animacja przedmiotów animacja typu Flash fotografia w animacji
montaż video udźwiękowienie internet strona internetowa

Internet - nawiązanie kontaktu z uczestnikami projektu w innych krajach

Projekt Animowana Debata nie mógłby w ogóle powstać gdyby nie Internet. Właśnie na wymianie prac, opinii, wspólnej pracy nad powstającymi animacjami opierała się tytułowa Debata. Ta debata pomiędzy uczestnikami projektu w Polsce, Anglii, Rumunii i Włoszech prowadzona była za pomocą poczty elektronicznej oraz specjalnie stworzonego forum użytkowników.
Poznanie i wykorzystanie Internetu był to jeden z najważniejszych elementów procesu warsztatowego.
Sieć wykorzystywana była do kontaktów z partnerskimi grupami oraz do wyszukiwania i pozyskiwania niezbędnych w pracy informacji i materiałów. Uczestnicy warsztatów posługiwanie się Internetem opanowywali wyszukując informacji na temat krajów uczestniczących w projekcie, zdjęć lub filmów poświęconych adaptowanym przez nich mitom i przypowieściom oraz, w końcowej fazie, poszukując efektów dźwiękowych.
Na stronie internetowej projektu w pierwszym roku uruchomiono Forum, do którego dostęp mieli wszyscy młodzi uczestnicy projektu oraz instruktorzy i opiekunowie merytoryczni (forum było dostępne tylko i wyłącznie dla uczestników projektu).
Każdy z uczestników projektu założył swoją własną skrzynkę poczty elektronicznej. Dla większości był to pierwszy adres e-mail i ten fakt, wzmocniony przez korespondencję z rówieśnikami w innych krajach, był źródłem wielkiej satysfakcji.

Wykorzystywanie Internetu spotkało się z dużym zainteresowaniem wśród uczestników. Nawet te dzieci, które nie miały wcześniej do czynienia z komputerem, przynajmniej raz słyszały o możliwościach Internetu. Zakładanie kont e-mail, korzystanie z forum, samodzielne wyszukiwanie informacji bardzo ekscytowało, powtórzmy jeszcze raz - szczególnie te dzieci, które nie miały wcześniej kontaktu z komputerem. I właśnie te osoby najszybciej i najsprawniej opanowały obsługę komputera. Choć oczywiście ten etap napotkał wiele problemów. Przede wszystkim problem zaangażowania w pracę przy komputerze - najmłodsi uczestnicy warsztatu potrzebowali wiele czasu by przekonać się do użyteczności poczty internetowej i źródeł wiedzy w Sieci. Potrzebna jest w tym miejscu duża uwaga i przemyślane działanie instruktora. Dla dziecka, które po raz pierwszy pracuje przy komputerze i spotyka się z tak abstrakcyjnym dla niego pojęciem jak poczta internetowa najważniejsze jest zdobycie przekonania, że posługiwanie się Internetem może sprawić przyjemność, że nie jest wcale trudnym zadaniem. Można to osiągnąć prowadząc pierwsze zajęcia w stronę wspólnej zabawy w Sieci. Nie chodzi tu o gry sieciowe i przeglądanie rozrywkowych stron, ale np. korespondencję pomiędzy uczestnikami czy wzajemne wysyłanie sobie pocztówek internetowych.
Jeszcze bardziej skomplikowane zadanie stoi przed instruktorem grupy, w której są osoby niepełnosprawne intelektualnie. Tutaj warto posłużyć się stronami internetowymi dla dzieci, na których znajdują się dziesiątki rebusów, układanek i najprostszych gier zręcznościowych. Osoby, które posiadają dysfunkcje ruchu powinny mieć pomocnika - może nim być wolontariusz lub inne dziecko z grupy, które np. pomoże otworzyć odpowiednią stronę. Internetowe kartki i korespondencja, po osiągnięciu momentu "oswojenia" z komputerem i siecią, nie powinny stanowić dużego problemu.


Równolegle z umiejętnością poruszania się po Sieci uczestnikom przekazywano inne narzędzie jakim jest komputerowa edycja tekstu. Każda osoba poznająca komputer powinna w krótkim czasie opanować najważniejsze funkcje klawiatury oraz podstawowe możliwości edytora tekstu. Dlatego podczas warsztatów pojawiły się ćwiczenia, które pokazywały różnice pomiędzy aplikacjami: Notatnik, WordPad, Word. Przy zabawie w Internecie łatwiej było też o przyswojenie podstawowych skrótów klawiaturowych. Te umiejętności wykorzystuje się bowiem nie tylko podczas sporządzania notatek i pisania listów. Korespondencja jest najbardziej naturalnym sposobem edycji tekstu i dlatego najbardziej motywuje do ćwiczeń i staranności.
Po opanowaniu poczty elektronicznej kolejną umiejętnością, którą muszą opanować uczestnicy zajęć jest sprawne posługiwanie się wyszukiwarkami internetowymi. Ten etap powinien rozpocząć się od krótkiej charakterystyki narzędzia, ale bez przesadnej ilości teorii. Należy skupić się na praktycznym wykorzystaniu. Dzieci i młodzież mogą rozpocząć wyszukiwanie od informacji dotyczących ich miasta, swojego ulubionego filmu lub książki, a następnie powinni wyszukiwać informacje niezbędne przy pracy nad animacją, w przypadku projektu AD było to wyszukiwanie informacji o krajach partnerskich (poszukiwanie symboli związanych z wybranym krajem i późniejsze wykorzystanie ich w animacji), wyszukiwanie informacji na temat mitów, zdjęć i grafik prezentujących antycznych bohaterów etc.
Praca z wyszukiwarką powinna być jednak kontrolowana - najpopularniejsze wyszukiwarki takie jak Google czy Altavista posiadają pewne zabezpieczenia, ale ilość ich "odpowiedzi" na wyszukiwane hasło jest z reguły tak olbrzymia, że mogą wśród wyszukanych stron znaleźć się strony o różnej treści niepożądanej.
Prowadząc warsztaty, podczas których dzieci i młodzież używają Internetu nie wolno zapominać o zagrożeniach z nim związanych. Komputer szkodzi zdrowiu fizycznemu - choroby oczu, kręgosłupa, obniżenie ogólnej sprawności fizycznej, a nawet zaburzenia snu czy choroby skóry. Internet i gry komputerowe, szczególnie te najbardziej rozbudowane gry strategiczne angażujące wielu uczestników on-line, prowadzą do izolacji, ucieczki od rzeczywistości, zerwania realnych więzi na rzecz świata fikcji, który daje możliwość bycia kimś innym, kreowania własnej osoby. Prowadzi to szybko do zaburzenia poczucia własnej osobowości. Ale uwaga - ten schemat działa również w drugą stronę. Często ucieczka w świat komputera, Sieci i gier jest sygnałem, że coś złego dzieje się w świecie realnym - samotność, dyskryminacja w szkole, lekarstwem staje się internetowa randka czy wielogodzinna rozgrywka w Sieci.
Należy także wspomnieć o ryzyku zmniejszenia wrażliwości moralnej wywołanym łatwym dostępem do negatywnych treści - w Sieci znajdują się miliony niekontrolowanych stron pełnych przemocy, seksu i wyszukanej brutalności.
Wszystkie te zagrożenia istnieją, nie należy o nich zapominać a jedynie uświadomić sobie, że ich źródło nie tkwi w samej naturze komputera i Internetu, ale w niewłaściwym wykorzystaniu. Jak każdy inny przedmiot komputer może zostać wykorzystany w dobrym i złym celu, na dobry i zły sposób.

zakładanie kont pocztowych>>>

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>