Internet
- nawiązanie kontaktu z uczestnikami projektu w innych krajach
Projekt Animowana Debata nie mógłby w ogóle powstać gdyby nie Internet.
Właśnie na wymianie prac, opinii, wspólnej pracy nad powstającymi
animacjami opierała się tytułowa Debata. Ta debata pomiędzy uczestnikami
projektu w Polsce, Anglii, Rumunii i Włoszech prowadzona była za
pomocą poczty elektronicznej oraz specjalnie stworzonego forum użytkowników.
Poznanie i wykorzystanie Internetu był to jeden z najważniejszych elementów
procesu warsztatowego.
Sieć wykorzystywana była do kontaktów z partnerskimi grupami oraz do wyszukiwania
i pozyskiwania niezbędnych w pracy informacji i materiałów. Uczestnicy warsztatów
posługiwanie się Internetem opanowywali wyszukując informacji na temat krajów
uczestniczących w projekcie, zdjęć lub filmów poświęconych adaptowanym przez
nich mitom i przypowieściom oraz, w końcowej fazie, poszukując efektów dźwiękowych.
Na stronie internetowej projektu w pierwszym roku uruchomiono Forum, do którego
dostęp mieli wszyscy młodzi uczestnicy projektu oraz instruktorzy i opiekunowie
merytoryczni (forum było dostępne tylko i wyłącznie dla uczestników projektu).
Każdy z uczestników projektu założył swoją własną skrzynkę poczty elektronicznej.
Dla większości był to pierwszy adres e-mail i ten fakt, wzmocniony przez
korespondencję z rówieśnikami w innych krajach, był źródłem wielkiej satysfakcji.
Wykorzystywanie Internetu spotkało
się z dużym zainteresowaniem
wśród uczestników. Nawet te
dzieci, które nie miały wcześniej
do czynienia z komputerem,
przynajmniej
raz słyszały o możliwościach Internetu. Zakładanie kont e-mail, korzystanie
z forum, samodzielne wyszukiwanie informacji bardzo ekscytowało, powtórzmy
jeszcze raz - szczególnie te dzieci, które nie miały wcześniej kontaktu z
komputerem. I właśnie te osoby najszybciej i najsprawniej opanowały obsługę
komputera. Choć oczywiście ten etap napotkał wiele problemów. Przede wszystkim
problem zaangażowania w pracę przy komputerze - najmłodsi uczestnicy warsztatu
potrzebowali wiele czasu by przekonać się do użyteczności poczty internetowej
i źródeł wiedzy w Sieci. Potrzebna jest w tym miejscu duża uwaga i przemyślane
działanie instruktora. Dla dziecka, które po raz pierwszy pracuje przy komputerze
i spotyka się z tak abstrakcyjnym dla niego pojęciem jak poczta internetowa
najważniejsze jest zdobycie przekonania, że posługiwanie się Internetem może
sprawić przyjemność, że nie jest wcale trudnym zadaniem. Można to osiągnąć
prowadząc pierwsze zajęcia w stronę wspólnej zabawy w Sieci. Nie chodzi tu
o gry sieciowe i przeglądanie rozrywkowych stron, ale np. korespondencję
pomiędzy uczestnikami czy wzajemne wysyłanie sobie pocztówek internetowych.
Jeszcze bardziej skomplikowane zadanie stoi przed instruktorem grupy, w której
są osoby niepełnosprawne intelektualnie. Tutaj warto posłużyć się stronami
internetowymi dla dzieci, na których znajdują się dziesiątki rebusów, układanek
i najprostszych gier zręcznościowych. Osoby, które posiadają dysfunkcje ruchu
powinny mieć pomocnika - może nim być wolontariusz lub inne dziecko z grupy,
które np. pomoże otworzyć odpowiednią stronę. Internetowe kartki i korespondencja,
po osiągnięciu momentu "oswojenia" z komputerem i siecią, nie powinny
stanowić dużego problemu.
Równolegle z umiejętnością poruszania się po Sieci uczestnikom przekazywano
inne narzędzie jakim jest komputerowa edycja tekstu. Każda osoba poznająca
komputer powinna w krótkim czasie opanować najważniejsze funkcje klawiatury
oraz podstawowe możliwości edytora tekstu. Dlatego podczas warsztatów pojawiły
się ćwiczenia, które pokazywały różnice pomiędzy aplikacjami: Notatnik, WordPad,
Word. Przy zabawie w Internecie łatwiej było też o przyswojenie podstawowych
skrótów klawiaturowych. Te umiejętności wykorzystuje się bowiem nie tylko
podczas sporządzania notatek i pisania listów. Korespondencja jest najbardziej
naturalnym sposobem edycji tekstu i dlatego najbardziej motywuje do ćwiczeń
i staranności.
Po opanowaniu poczty elektronicznej kolejną umiejętnością, którą muszą opanować
uczestnicy zajęć jest sprawne posługiwanie się wyszukiwarkami internetowymi.
Ten etap powinien rozpocząć się od krótkiej charakterystyki narzędzia, ale
bez przesadnej ilości teorii. Należy skupić się na praktycznym wykorzystaniu.
Dzieci i młodzież mogą rozpocząć wyszukiwanie od informacji dotyczących ich
miasta, swojego ulubionego filmu lub książki, a następnie powinni wyszukiwać
informacje niezbędne przy pracy nad animacją, w przypadku projektu AD było
to wyszukiwanie informacji o krajach partnerskich (poszukiwanie symboli związanych
z wybranym krajem i późniejsze wykorzystanie ich w animacji), wyszukiwanie
informacji na temat mitów, zdjęć i grafik prezentujących antycznych bohaterów
etc.
Praca z wyszukiwarką powinna być jednak kontrolowana - najpopularniejsze
wyszukiwarki takie jak Google czy Altavista posiadają pewne zabezpieczenia,
ale ilość ich "odpowiedzi" na wyszukiwane hasło jest z reguły tak
olbrzymia, że mogą wśród wyszukanych stron znaleźć się strony o różnej treści
niepożądanej.
Prowadząc warsztaty, podczas których dzieci i młodzież używają Internetu
nie wolno zapominać o zagrożeniach z nim związanych. Komputer szkodzi zdrowiu
fizycznemu - choroby oczu, kręgosłupa, obniżenie ogólnej sprawności fizycznej,
a nawet zaburzenia snu czy choroby skóry. Internet i gry komputerowe, szczególnie
te najbardziej rozbudowane gry strategiczne angażujące wielu uczestników
on-line, prowadzą do izolacji, ucieczki od rzeczywistości, zerwania realnych
więzi na rzecz świata fikcji, który daje możliwość bycia kimś innym, kreowania
własnej osoby. Prowadzi to szybko do zaburzenia poczucia własnej osobowości.
Ale uwaga - ten schemat działa również w drugą stronę. Często ucieczka w
świat komputera, Sieci i gier jest sygnałem, że coś złego dzieje się w świecie
realnym - samotność, dyskryminacja w szkole, lekarstwem staje się internetowa
randka czy wielogodzinna rozgrywka w Sieci.
Należy także wspomnieć o ryzyku zmniejszenia wrażliwości moralnej wywołanym
łatwym dostępem do negatywnych treści - w Sieci znajdują się miliony niekontrolowanych
stron pełnych przemocy, seksu i wyszukanej brutalności.
Wszystkie te zagrożenia istnieją, nie należy o nich zapominać a jedynie uświadomić
sobie, że ich źródło nie tkwi w samej naturze komputera i Internetu, ale
w niewłaściwym wykorzystaniu. Jak każdy inny przedmiot komputer może zostać
wykorzystany w dobrym i złym celu, na dobry i zły sposób.
zakładanie
kont pocztowych>>>