Pomysł i Forma
Projekt AD jest projektem edukacyjnym posługującym się formą i metodami
artystycznymi. Termin "animowana" oznacza właśnie wybór
formy. Założeniem projektu było, by ta forma rozwijała się bez żadnych
ograniczeń, by zależała wyłącznie od kreatywności uczestników. Ale
należy pamiętać, że żadne zdarzenie artystyczne nie powstanie bez
pomysłu.
Głównym celem projektu było rozwijanie wiedzy o zastosowaniu nowych technologii
oraz talentów artystycznych dzieci i młodzieży we współpracy z rówieśnikami
w innych krajach. Określono wyraźnie treść tej "debaty". Tematów
było kilka. Każdy z nich pozwolił skonfrontować i porównać twórcze rozwiązania
w każdym z krajów, a więc w każdej z różnych kultur i społeczności. Porównanie
źródeł inspiracji czy dokładniej, interpretacji jest ważnym efektem projektu.
Przedstawiamy powody, dla których realizatorzy projektu zdecydowali się na
dwa tematy: Mit o Herkulesie oraz historia o Romeo i Julii.
HERKULES
Najczęstsze refleksje, które podsuwa mit o Herkulesie to triumf dobra nad
złem, obrona słabszych, skłonność do zmian, wytrwałość w walce z przeciwnikami
oraz religijność herosa, który ratuje boga, sam nim nie będąc.
Mit ten wybrano ze względu na to, że oprócz tych typowych skojarzeń, historia
Herkulesa ilustruje każdą niemal sytuację, w której może znaleźć się człowiek.
Celem warsztatów było doprowadzenie do tego, by młodzi uczestnicy sami interpretowali
poszczególne sceny powstającego filmu.
Termini Imerese
Dzieci pracujące w grupie warsztatowej w Termini Imerese zwróciły uwagę na
siłę, piękno, odwagę i inicjatywę bohatera mitu, twierdząc, że są to pojęcia,
z którymi się identyfikują.
rysunki
scenorysu "Herculesa"
Inny przykład to skojarzenia przywołane przez dzieci pracujące nad sceną
walki Herkulesa z siedmiogłową Hydrą: każda z głów Hydry symbolizuje najgorsze
zło, któremu człowiek musi stawić czoła. Dla młodych twórców tej adaptacji
siedem głów Hydry symbolizowało: zbrodnię, bezrobocie, niepokój, zanieczyszczenie
środowiska, narkotyki, dyskryminację, przemoc.
Z punktu widzenia ściśle pedagogicznego celem odwołania do mitu
o Herkulesie, bezpośrednio osadzonym w realiach włoskich, było
zwrócenie poprzez zabawę
uwagi uczniów na odrzucenie kultury "mafiosów", tak mocnej na
Sycylii, a jednocześnie dało możliwość przekazania innych wartości, m.in.
szacunku
dla przestrzegania prawa i norm społecznych, niezbędnych do prawidłowego
funkcjonowania w społeczeństwie. Historia Herkulesa pokazuje również wartość
szacunku dla ludzkiej godności oraz wychowuje w sprzeciwie dla przemocy.
Dzięki Herkulesowi, "niespokojni chłopcy" mają okazję docenić
wartość wytrwałości w walce ze wszystkimi życiowymi przeciwnościami, oraz
ponad wszystko,
mogą sami stwierdzić, czy na pewno tylko będąc bogiem można dokonywać wielkich
czynów.
Bielsko-Biała
W grupie polskiej wybrano jedną z opowieści o pracach Herkulesa - opowieść
o złotych jabłkach.
Wart uwagi jest wybór tego fragmentu całego mitu o Herkulesie, na podstawie
którego powstał film. Analizowano wspólnie z grupą wszystkie prace Herkulesa.
Jak wiemy w większości tych prac wiele jest walki i przemocy. Młodzi ludzie
natychmiast podchwytywali ten motyw, co było widać w ich rysunkach prezentujących
pomysły inscenizacyjne. Rozwiązaniem było zaproponowanie innego spojrzenia
na postać Herkulesa i jego prace. Herkules jest bowiem symbolem inteligencji,
przebiegłości, mądrości i siły wykorzystywanej w słusznej sprawie. Przekonanie
grupy o tym, że najważniejszy w przypowieści był pomysł Herkulesa a nie sposób
jego realizacji, zajęło dużo czasu. Niemniej uczestnicy warsztatów w późniejszej
pracy już sami zwracali uwagę przede wszystkim na przebiegłość Herkulesa
i temu były podporządkowane pomysły inscenizacyjne.
Wybór ostatecznej formy animacji również był dość długim procesem, pierwszym
wspólnym pomysłem była animacja postaci wyciętych z papieru, postaci, które
odnaleziono w Internecie, albumach - bogów greckich, samego Herkulesa.
scena z mitologii
Dla grupy budującej film najważniejsze było, by wykorzystać zdobyte w pierwszym
roku doświadczenia w animacji "plastelinowej", ruchomych przedmiotów.
Ważne było zbudowanie scenariusza, praca w grupach zadaniowych, wykorzystanie
nowych umiejętności posługiwania się kamerą i światłem. Dla polskiej grupy
fragment historii Herkulesa posłużył więc do zbudowania złożonej fabuły
i realizacji skomplikowanego filmu animowanego.
ROMEO I JULIA
Podczas pracy nad animowaną adaptacją opowieści o Romeo i Julii pojawiły
się dwa bardzo istotne problemy. W polskiej grupie warsztatowej okazało
się, że dramat i jego autor, choć to kanon literatury światowej, są niemal
kompletnie obcy młodzieży. Po kilku godzinach prezentacji historii dwojga
kochanków trudno było młodzieży zarówno w grupie polskiej jak i brytyjskiej
odnaleźć w tej historii skojarzenia i inspiracje.
W polskiej grupie jednym z powodów trudności w znalezieniu inspiracji i odpowiedzi
na historię był fakt, że tylko dwie osoby były w stanie zrozumieć prezentowany
tekst, ich niepełnosprawność dotykała również zdolności abstrakcyjnego myślenia.
Pracując z osobami z ograniczoną normą intelektualną, lekkim nawet upośledzeniem
umysłowym należy liczyć się z problemami z zaadaptowaniem prostych nawet
historii.
Jako pomocy użyto adaptacji filmowych, które pokazano młodzieży; w Polsce
była to jedna z wielu kostiumowych, wiernych ilustracji filmowych, w Anglii
współczesna adaptacja Baz'a Luhrmann'a. W tym drugim przypadku filmowa wersja
przenosi losy kochanków w rzeczywistość konfliktów pomiędzy rodzinami mafijnymi.
Generalnie dopiero przeniesienie opowieści Szekspira w czasy współczesne
przyniosło szereg ciekawych pomysłów i animacji. Dopiero to przeniesienie
sprawiło, że opowieść stała się dla młodzieży bardziej czytelna.
Inspiracje
Londyn
Jeden z uczestników warsztatu na pytanie czym dla niego jest opowieść o Romeo
i Julii, co symbolizuje, odpowiedział:
"Nie sądzę, aby miłość Romea i Julii zrodziła się z konfliktu pomiędzy rodziną
Montequi i Capuletti. Jeśli ten konflikt miał jakiś wpływ na kochanków, to taki,
że uczynił ich związek głębszym i namiętnym. "Romeo i Julia" to opowieść
przede wszystkim o konflikcie i jego wpływie na ludzi.
Romeo i Julia nie znali się, nigdy nie widzieli, a zakochali się w sobie
w kilka chwil. Mnie ta historia pokazuje różne rodzaje i formy miłości. Ta
miłość była tak silna, że kochankowie zaryzykowali dla niej wszystko, co
mieli."
Dla brytyjskiej grupy najważniejszym elementem dramatu jest konflikt,
nie tylko konkretna waśń pomiędzy rodzinami, ale konflikt uczuć,
uczciwości i lojalności. Niewątpliwy wpływ na powstałe animacje miała
filmowa adaptacja, którą obejrzeli uczestnicy warsztatów. Stąd pochodzą
symbole i "bohaterowie" animacji.
"scena
conflict"
Bielsko-Biała
W grupie polskiej znacznie trudniej było przywołać skojarzenia i inspiracje
płynące z historii Romea i Julii. Praca przebiegała sprawniej, gdy postanowiono
skupić się na uniwersalnym wątku miłości dwojga młodych ludzi i konfliktu
między pokoleniami.
Powstające animacje miały przy tym bardzo indywidualny charakter a jako pomysły
inscenizacyjne często rodziły się bez wsparcia instruktora. Koniecznie należy
zwrócić uwagę na pewną symbolikę wprowadzoną do animacji - nie występującą
w oryginalnej opowieści ale bliską twórcom animacji - sposób ubrania bohaterów,
zastosowany podkład muzyczny, porównanie Romea do muzyka rockowego
"Romeo i Julia"
czy też przedstawienie Julii jako osoby niewidomej.
"Romeo
i Julia"