Warsztaty
plastyczne
Warsztaty projektu AD podporządkowane były idei wykorzystania
komputera wyłącznie jako narzędzia służącego ekspresji twórczej
w szczególnej formie animacji obrazów.
Jednym z najważniejszych celów projektu, dotyczącym bezpośrednich
uczestników było stworzenie warunków dla nauki sprawnej pracy w
grupie oraz poznania nowych form ekspresji twórczej, przy czym
cel ten osiągnięty miał być nie tylko poprzez pracę przy komputerze,
ale też poprzez warsztaty poświęcone historii filmu, fotografii
czy, opisane niżej warsztaty plastyczne.
Animacja komputerowa jest dziedziną sztuki wyrosłą z połączenia
elementów fotografii, filmu i grafiki. W procesie przygotowywania
animacji w projekcie AD jednym z najważniejszych etapów pracy były
warsztaty plastyczne, praca wyłącznie ze środkami plastycznymi,
bez użycia komputerów.
Wśród artystów zajmujących się profesjonalnie animacją komputerową
obowiązuje zasada: "Zanim usiądziesz przed komputerem narysuj
ołówkiem to, co chcesz animować. Dopiero kiedy na zwykłej kartce
papieru pojawi się postać i jej opowieść, możesz zacząć pracę z
komputerem."
Ołówek, farby i papier to początek pracy nad każdym filmem, nie tylko animowanym
Praca plastyczna, tradycyjnymi technikami plastycznymi, rozwijanie
technik plastycznych, poznawanie cech kolorów i światła - to były
tematy poruszane podczas początkowej fazy warsztatów. Pojęcia te
mają wielkie znaczenie dla przygotowania pracy animacyjnej. Każdy
film animowany ma bowiem swój początek w pracowni plastycznej.
Już po kilku pierwszych warsztatach plastycznych projektu widać było znaczny
postęp w pracach uczestników. Oto pewne cechy charakterystyczne dla prac
plastycznych, dla rozwoju kreatywności i wypowiedzi plastycznej:
świadome
operowanie kreską,
świadome
operowanie kontrastem,
bardzo
ciekawe pomysły i koncepcje,
umiejętne "zapełnianie" kartki,
przestrzeni.
Przygotowując konspekt i prowadząc warsztaty plastyczne w kontekście
pracy animacyjnej powinno się zmierzać do osiągnięcia sytuacji,
w której uczeń potrafi:
wyraźnie
zaznaczyć w rysunku części
ciała ludzkiego, zwierząt
i roślin, nazwać kształty,
proporcje i barwy,
rozróżniać
moment, w którym bardziej
pożądane jest użycie
linii, a kiedy plamy,
dostrzec
rytmy w otoczeniu, na
obrazach i odtwarzać
je w swoich rysunkach;
przedstawić
plastycznie opisy słowne;
ponadto
zna kolory podstawowe
i pochodne, barwy zimne
i ciepłe;
Proponujemy wykorzystanie trzech warsztatów plastycznych przeprowadzonych
w ramach projektu AD.
Pierwszy z nich to malowanie kredkami
i farbami tęczy.
Znajomość barw, rozróżnienia barw ciepłych i zimnych oraz operowanie kontrastem
to umiejętności niezwykle przydatne w pracy animacyjnej. Jak wiemy skala
barw, którymi operujemy na co dzień to widzialna część składowych światła
słonecznego, w fizyce nazywane widmem światła. Tęcza jest zjawiskiem optycznym,
w którym to widmo widać dzięki załamaniu promieni słonecznych. Tęcza dzięki
swojej widowiskowości i wdziękowi oraz dzięki magicznej atmosferze stworzonej
przez legendy jest doskonałą pomocą, którą można wykorzystać przekazując,
szczególnie dzieciom, podstawowe informacje na temat barw.
Podczas warsztatów trudno będzie posłużyć się zdjęciem tęczy, czy też samym
jej wspomnieniem, dlatego polecamy wykorzystanie rysunku widma światła,
zaczerpniętego z któregokolwiek podręcznika fizyki. Konieczne jest przekazanie
ogólnej informacji na temat tego, czym jest barwa, dlaczego widzimy te
a nie inne barwy. Należy również przekazać informację na temat barw podstawowych
i pochodnych, o tym jak powstają barwy pochodne. Zadanie uczestników warsztatu
jest z pozoru proste - polega na namalowaniu lub narysowaniu tęczy. Jednak
muszą oni przestrzegać pewnych zasad: zapełniona powinna być cała przestrzeń
kartki, barwy nie mogą być odwzorowane dowolnie lecz w kolejności, która
występuje w przyrodzie, przejścia pomiędzy kolejnymi barwami muszą być
płynne.
W warsztatach można zastosować kilka technik plastycznych. Zupełnie inaczej
pracuje się kredką woskową, inaczej farbami.
tęcza
kredka
Ciekawy efekt daje m.in. technika malowania farbami plakatowymi
na wilgotnej kartce (zwilżamy ją gąbką lub miękką szmatką i malujemy
zanim kartka wyschnie) - przejścia pomiędzy barwami są płynne i
żywe, kolory z reguły bardziej wyraźne, jednocześnie trudno jest
kolory "utrzymać w ryzach", mieszają się bowiem ze sobą.
Ten prosty warsztat przekazuje ważne umiejętności niezbędne w pracy animacyjnej:
uczy,
czym jest kolor i na czym polega ludzkie postrzeganie kolorów,
uczy
posługiwania się kolorami;
ułatwia zrozumienie przyczyn,
z których mówimy, że
kolory nie pasują do
siebie. Ta wiedza przydała
się szczególnie podczas
tworzenia projektów dekoracji
i strojów postaci.
uczy
posługiwania się różnymi
technikami plastycznymi
i różnymi narzędziami,
ośmiela
do działania nawet tych
uczniów, którym działania
plastyczne sprawiają
trudność.
tęcza farba
Kontynuacją tego ćwiczenia plastycznego jest zrobienie tęczy w graficznym
programie wektorowym Paint. Na tym przykładzie łatwo udowodnić różnice
pomiędzy technikami klasycznymi a komputerowymi. Można pokazywać podobieństwa
i różnice, przewagi i słabości porównywanych technik
tęcza pait
Martwa natura w ograniczonej gamie
barw
Kolejną ważną umiejętnością niezbędną w pracy animatora, niezależnie od
wybranej techniki animacji, jest jak najwierniejsze odwzorowanie rzeczywistości.
Najlepszym ćwiczeniem tej umiejętności wydaje się malowanie martwej natury.
To ćwiczenie uczy uważnego obserwowania przedmiotów, które mają być przeniesione
na papier - zwracania uwagi na kształty, ułożenie, światło i cienie, proporcje,
na najdrobniejsze szczegóły.
Uczestnicy warsztatów zostali posadzeni przed zbiorem różnych przedmiotów
ułożonych w zaaranżowanej sytuacji, odpowiednio jasno oświetlonych (można
posłużyć się w tym celu jakimkolwiek dodatkowym światłem, choćby lampką
biurkową). Każdy siedział zwrócony na wprost rysowanych przedmiotów, tak,
by nikt nikomu nie zasłaniał. Zadanie polegało na uważnej obserwacji przedmiotów
i wykonaniu ich rysunku tylko ołówkiem. Dlaczego ołówkiem? Otóż w tym ćwiczeniu
najistotniejsza była obserwacja i odtworzenie szczegółów. Posłużenie się
do tego farbami lub kredkami rozproszyłoby uwagę na dobieranie kolorów,
zmianę farb itp. Jednocześnie przy braku wprawy w posługiwaniu się farbami
odwzorowanie szczegółów byłoby bardzo trudne. Ołówek ogranicza narzędzia
do minimum i choć rysunek ołówkiem nie pokazuje kolorów, to równie dobrze
wskazuje detale, cienie i proporcje.
W praktyce doświadczenie z rysowania martwej natury zostało wykorzystane
przy tworzeniu scenorysów, kiedy nie tyle barwa, co istotne szczegóły miały
największe znaczenie.
martwa
natura ołówek
Malowanie, rysowanie kredkami i ołówkiem
kompozycji własnego pomysłu pod wpływem słuchanej w trakcie pracy
muzyki filmowej.
Kolejny warsztat plastyczny, który proponujemy to eksperyment, dzięki któremu
uczestnicy warsztatu poznają siłę ilustracji muzycznej obrazu, muzyki filmowej.
Uczestnicy słuchają muzyki filmowej (charakterystycznych motywów) z filmów,
których nie widzieli. Ich zadanie to malowanie lub rysowanie kredkami kompozycji,
która zrodzi się pod wpływem słuchanej muzyki. Treść rysunku jest absolutnie
dowolna, ważne, by pomysł zainspirowała muzyka. Ćwiczenie polega na odwróceniu
naturalnego procesu ilustrowania obrazu muzyką - kompozytor zawsze zna
scenariusz a muzykę pisze oglądając poszczególne sceny. W naszym ćwiczeniu
propozycje scen powstają pod wpływem muzyki.
Prace, które powstaną w ten sposób należy omówić, można również sprawdzić
na ile zbliżone są do autentycznego filmu, z którego pochodziła muzyka.
Często zdarzało się, że choć autor rysunku nie znał filmu, jego obraz w
swoim charakterze, niektórych szczegółach podobny był do obrazu, który
zainspirował kompozytora. Warsztat powinien zakończyć się dyskusją na temat
roli muzyki w filmie.
obrazki
do muzyki