Strona Główna
 
język filmowy warsztaty plastyczne pomysł i forma scenorys
prosta animacja animacja przedmiotów animacja typu Flash fotografia w animacji
montaż video udźwiękowienie internet strona internetowa

Język filmowy

Wstęp

Grupy warsztatowe Animowanej Debaty pracowały nad stworzeniem animacji opartej na fabule - interpretacji przysłowia, adaptacji bajki, mitu oraz nad animowanym komentarzem codziennej sytuacji. Za każdym razem powstawały animacje wykonane zgodnie z prawidłami sztuki filmowej. Rzecz jasna, celem projektu nie było wykreowanie profesjonalnych filmów, ale poprowadzenie programu warsztatowego tak, by zbliżyć się do tego profesjonalizmu jak najbardziej, podjąć próbę pracy wg zasad towarzyszących pracy zespołów filmowych. Ta próba opierała się na stawianiu uczestnikom zadań trudnych, wymagających koncentracji, odpowiedzialności i szczególnego poświęcenia ale też wiedzy.
Wiedzę filmową przekazywano dwiema drogami - po pierwsze przez cykl kolejnych spotkań poświęconych historii kina, po drugie poprzez stopniowe wprowadzanie pojęć języka filmowego w trakcie praktycznego zastosowania (światło, dźwięk, montaż).
Pierwsze spotkania z tego cyklu poświęcono początkom sztuki filmowej. Prezentujemy je jako doświadczenie grup pracujących w Polsce.

Założenia i cele

Cel tej części projektu to przedstawienie filmu jako dziedziny sztuki oraz wskazanie na jego silny związek z techniką, w tym z multimediami. Dla większości uczestników projektu - dzieci w wieku 8-12 lat - film jest tylko i wyłącznie synonimem rozrywki. W wielu polskich rodzinach słowo "film" to tylko pozycja w programie telewizyjnym.
Celem opisywanych warsztatów było wskazanie na film (podczas kolejnych spotkań na film animowany w szczególności) jako na niezwykle bogatą w środki i metody propozycję realizacji talentów, wyobraźni oraz na źródło refleksji, ale też na sposób ich wyrażania - czyli na dziedzinę sztuki. Celem warsztatów było również zwrócenie uwagi na gatunki filmowe: film fabularny, dokumentalny, animowany, komedia, dramat, western i wreszcie gatunki filmu animowanego.

Tematy spotkań

Początki sztuki filmowej - pokazy pierwszych filmów

Nie polecamy rozpoczynania zajęć od wykładu, nie polecamy rozpoczynania od definicji kinematografu itp. Natomiast polecamy zacząć od słów: "Na przełomie wieków pewien francuski iluzjonista nakręcił w ciągu 15 lat ponad 500 filmów, co dwa tygodnie jeden. Tytuł jednego z tych filmów to Wyprawa na księżyc" i rozpocząć projekcję. Pierwsze zajęcia z tego cyklu powinny być długą prezentacją filmów Georgesa Meliesa (to o nim mowa), braci Lumiere, Charlesa Chaplina. Kilka ciekawostek technicznych, anegdot, kilka słów o epoce, niewiele dat, liczb, komentarzy, analizy. Bo wdzięk i profesjonalizm pionierów porywają nawet tych, którzy nie potrafią jeszcze nazwać wszystkich emocji. To świadomy manewr "uwodzenia" tzw. starym kinem. Większość uczestników naszych warsztatów nigdy wcześniej nie widziała tych filmów; były one dużym zaskoczeniem - brak kolorów, bardzo krótki czas trwania. Konieczne było wytłumaczenie, dlaczego oglądane filmy nie są kolorowe, dlaczego ruch, który dziś oglądamy jest nienaturalnie przyspieszony.
Nasze propozycje tytułów: Georges Melies "Wyprawa na księżyc", bracia Lumiere "Wjazd pociągu na stację", "Ogrodnik", scenki komediowe Charles'a Chaplina.

Pojęcia filmowe - kadr, ruch

Te pojęcia wprowadza doskonale praktyczne ćwiczenie - zabawa - budowa zoopraksyskopu.
W latach 70. XIX wieku Edward Muybridge skonstruował pierwszą mechaniczną migawkę, z pomocą której wykonał serię fotografii biegnącego człowieka. Przesuwające się szybko przed oczami obserwatora kadry dają wrażenie ciągłego ruchu. Był to pierwszy film. Pierwszy ruchomy obraz.
W pierwszej kolejności należy wykonać serię rysunków, tak, by każdy następny różnił się od poprzedniego drobną zmianą w ruchu. Np. jeśli będzie to człowieczek podnoszący rękę, na każdym kolejnym rysunku ręka powinna być narysowana nieco wyżej, zawsze o tę samą wartość. Takie rysunki naklejamy w odpowiedniej kolejności na pasek kartonu, pomiędzy nimi wycinamy małe otwory. Teraz zamykamy walec sklejając karton tak, by obrazki znalazły się w środku. Efekt ruchomego obrazu uzyskamy obracając walec i przez wycięte otwory zaglądając do środka. Problemem czysto technicznym jest sposób wprawienia walca w ruch - możemy go zawiesić na nitce, zawiesić na patyku, ułożyć na starym adapterze.
Całość nie powinna zająć więcej niż dwie godziny. Potrzebny karton, klej, nitka i ołówek do wykonania obrazków.

Innym prostym sposobem prezentacji zasad animacji ruchu jest popularna zabawa, polegająca na rysowaniu serii rysunków przedstawiających kolejne fazy ruchu, w rogu notatnika. film: fazy ruchuilustracja filmowa Przewracając kartki bardzo szybko (trzymając róg kciukiem) uzyskamy złudzenie ruchu. To ćwiczenie ilustruje jedno z najważniejszych zjawisk, które są podstawą istnienia kina, telewizji, obrazu komputerowego - zjawiska tzw. powidoku. W skrócie polega ono na tym, że nawet po zniknięciu sprzed oczu obrazu lub po zamknięciu oczu obraz ten na bardzo krótki moment pozostaje dla człowieka dostrzegalny (choć nie zawsze zdaje on sobie z tego sprawę), ale jako "zapisany" w mózgu. Dzięki temu kolejne obrazy pokazywane z odpowiednią szybkością postrzegane są jako całość. Minimalna prędkość pojawiania się kolejnych klatek filmu tak, by dawały złudzenie ciągłości to 12 obrazów na sekundę, standardem filmowym jest 25 obrazów na sekundę.

W świat gatunków animacji wprowadziły uczestników projekcje kilku filmów. Świadomie wybrano bardzo różnorodne gatunki (wydzieranka, animacja płaskimi przedmiotami, animacja przestrzennymi postaciami, animacja na celuloidzie, animacja komputerowa). Nie trzeba ich oglądać w całości, wystarczy reprezentatywny fragment. Trzeba też przekonać uczestników, że warto obejrzeć powtórnie te fragmenty bez dźwięku. Wtedy można wskazać na ujęcia, sceny, na plany filmowe, na dramaturgię obrazu. Oglądając po raz trzeci, znowu z dźwiękiem, możemy usłyszeć jak dobrano muzykę, jakie zastosowano efekty dźwiękowe, czy są obecne dialogi. Ta lekcja, to lekcja praktycznego wprowadzenia podstawowych pojęć z zakresu języka filmowego patrz:podstawowe pojęcia języka filmowegopodstawowe pojęcia języka fimowego

 

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>