Animacja typu Flash
Uwaga! Jeśli nie możesz przeglądać animacji
flash pobierz najnowszą wersję flash player
Nie udostępniamy bezpośrednio programu do pobrania.
Zgodnie z warunkami firmy Macromedia instalacja lub pobranie pliku
może następować wyłącznie
poprzez podstronę www.macromedia.com/go/getflashplayer
lub www.macromedia.com Przed instalacją
należy zaakceptować znajdujące się tam warunki licencji.Instalacja
w przeglądarkach Internet Explorer
następuje
online a w przypadku
Netscape, Opera i zgodnych należy pobrać plik instalacyjny
i uruchomić go na swoim komputerze.
Najlepszą drogą do przekazania umiejętności twórczego
wykorzystania komputera jest jego praktyczne zastosowanie - praca
nad konkretnym
projektem twórczym. W przypadku kilku grup uczestniczących w
projekcie była to praca nad animacją typu Flash. Zadanie o tyle trudne,
że
uczestnikami warsztatów były również dzieci po raz pierwszy pracujące
przy komputerze, a Flash, choć nie jest aplikacją szczególnie
trudną, to jednak jest to program, który powstał z myślą o profesjonalistach
i wykorzystanie go w pełni bez pewnego "obycia" komputerowego
jest niemożliwe.
Powstająca animacja miała zilustrować przysłowie "Prawdziwych
przyjaciół poznajemy w biedzie">>> , oraz opowieść
z mitologii mit
o Persefonie>>>
W drugim roku powstawała animacja
inspirowana opowiadaniem Shel'a Silverstaina "Drzewo,
które umiało dawać">>> ,
i dramatem Szekspira "Romeo
i Julia">>>
Technologia Flash powstała w połowie lat dziewięćdziesiątych. Od
tamtej pory program Macromedia Flash rozwinął się, dając bardzo duże
możliwości grafikom i projektantom w projektowaniu m.in. interaktywnych
animacji. Animacja interaktywna to taka, w której "zaprogramowano" odpowiednią
reakcję na określone polecenie czy zachowanie użytkownika, np. kolory
zmieniające się płynnie po najechaniu na obiekt kursorem myszki.
Choć jest to program drogi, staje się coraz bardziej popularny nie tylko
wśród profesjonalistów.
Technologia Flash jest popularnie wykorzystywana do tworzenia stron www,
gier komputerowych, filmów animowanych, klipów filmowych, animowanych logo.
Zaletą tej techniki jest fakt, że gotowe pliki są niewielkie a dodatkowe
możliwości, np. strumieniowego przesyłania danych (gdy część obrazu jest
już wyświetlana, pozostała jest dopiero przesyłana do komputera) bez względu
na przepustowość łączy stanowią o atrakcyjności szczególnie przy tworzeniu
stron www.
Flash pozwala również na wykorzystanie grafik wektorowych wykonanych w innych
programach, zeskanowanych obrazów czy odręcznych rysunków, pozwala również
na wstawienie tekstu i muzyki do gotowych animacji.
Dla osób, które chcą pracować w programie Flash konieczne jest jednak
pewne przygotowanie - w grupie rumuńskiej i włoskiej część uczestników
nie miała wcześniej kontaktu z komputerami dlatego niezbędnym etapem
pracy okazało się wprowadzenie do podstaw obsługi komputera, informacji
o elementach sytemu Windows oraz wytłumaczenia podstaw budowy i działania
komputera. Uczestnicy warsztatów poznali zależność pomiędzy budową
i oprogramowaniem komputera - to podstawa dla dalszej pracy.
Kolejnym etapem pracy była prezentacja podstaw animacji w programie Flash,
od najprostszych, powtarzających się ruchów obiektów "domek">>>,
po trudniejsze, łączące ruch kilku obiektów, zmiany kolorów itd. "ulica">>>
Te podstawowe animacje uczestnicy warsztatów wykonywali również samodzielnie.
W pracy nad zasadniczymi animacjami, które zauważmy nie wykorzystują w pełni
możliwości techniki, uczestnicy posługiwali się kilkoma podstawowymi narzędziami
programu Flash.
W formie zabawy wiele dzieci dochodziło do różnych pomysłów, rozwiązań które
były później analizowane razem z instruktorami i resztą grupy. Wnioski wykorzystano
w dalszej pracy. Dzieci udowodniły, że posiadają wiele wyobraźni i że potrafią
być wyjątkowo kreatywne. "My yard">>>
Ze względu na złożoność powstającej animacji i trudności w użyciu programu
Flash (związane z ustalonym poziomem zaawansowania animacji - setki kadrów,
dziesiątki warstw) instruktorzy musieli wkraczać, zwłaszcza tam gdzie konieczna
była synchronizacja pracy lub kiedy prace dzieci rozmijały się ze scenariuszem.
Ostatnia faza pracy polegała na udźwiękowieniu animacji, odnalezieniu w Internecie
i wmontowaniu do animacji odpowiednich dźwięków.