Strona Główna
 
język filmowy warsztaty plastyczne pomysł i forma scenorys
prosta animacja animacja przedmiotów animacja typu Flash fotografia w animacji
montaż video udźwiękowienie internet strona internetowa
Montaż filmowy

Uczestnicy Animowanej Debaty nie mieli wcześniej do czynienia z montażem filmowym.
Dlatego zanim do niego doszło prowadziliśmy rozmowy na temat sztuki opowiadania obrazem. Analizowaliśmy poszczególne, następujące po sobie etapy pracy nad filmem oraz możliwe do zastosowania środki wyrazu i ich funkcje. Wszystkie teorie popieraliśmy praktycznymi przykładami, zazwyczaj wychodząc od praktyki do teorii - taki sposób pracy najcelniej docierał do uczestników warsztatów.

Mówiliśmy o tym, że żeby zaciekawić widza historią, którą chcemy opowiedzieć należy zmieniać plan (wielkość - skalę), w jakim dana sytuacja/obraz są ujmowane (filmowane).
W tym przypadku teorię ilustrowaliśmy poprzez zestawianie rysunków scenorysu ołówkowego w różnych konfiguracjach. Przekładanie kartek papieru ze szkicami poszczególnych ujęć filmowych jest prostą, ale skuteczną metodą pokazania roli montażu w filmie.
Na przykładzie fragmentu scenorysu zobaczmy jak ważna jest kolejność ujęć.
Jeśli widzimy jako pierwszy kadr - rząd kobiet przy oknie, twarz Szewczyka, później pszczoły w oknie i nad głowami kobiet to uzyskamy efekt niepokoju, opowiemy, że Szewczyk obserwuje jak pszczoły nadleciały przez okno i zaatakowały kobiety.
Jeżeli zmienimy kolejność ujęć i jako pierwszy pojawi sie kadr z kobietami, następnie wlatujące pszczoły, które nadlecą nad głowy kobiet i zdziwiona mina Szewczyka, to sugeruje to że pszczoły wleciały w jakimś celu.

porównanie scenorysów

W ten sam sposób mogliśmy omówić rolę "kierunków" - ważnego elementu języka filmowego. Kierunek np. wskazuje z której strony kadru ma wchodzić i wychodzić bohater żeby powstało wrażenie, że gdzieś idzie; wytycza zasady kierunków spojrzeń, by osoby, których zbliżenia montujemy po sobie, patrzyły na siebie.
Jeśli konie w pokazanym przykładzie idą w prawo, wiemy że idą w tym samym kierunku, idą razem.
Jeśli idą w przeciwnych kierunkach, sugerujemy że sie rozchodzą.


porównanie scenorysów

W trakcie tworzenia kolorowego scenorysu zwracaliśmy szczególną uwagę na następstwa kolorów. Kolorystyczna ciągłość bądź jej kontrapunkt były analizowane poprzez omawianie zmienności barw na kolejnych rysunkach.

scenorys "Herkulesa"

W czasie realizacji animowanych scen filmu scenorys był dla nas podstawowym punktem odniesienia. Posługiwaliśmy się jego rysunkową i komputerową (zeskanowane rysunki) wersją. Scenorys traktowaliśmy także jako bazę wszelkich informacji o filmie. To nie instruktor podpowiadał jak mają wyglądać dekoracje, skąd ma się pojawić bohater, jakie ujęcia trzeba jeszcze zrobić. Odpowiedź była zawsze w scenorysie.

W wypadku naszych filmów animowanych kolejność scen i ujęć oraz większość wynikających z montażu efektów zaplanowana została już w fazie scenorysu.

scenorys rysunkowy "Bratków"

Dlatego też montaż ograniczał się do importu zarejestrowanych faz ruchu, wyznaczenia im odpowiedniego czasu trwania, ułożenia ujęć w zaplanowanej kolejności oraz połączenia ich w jedną całość.

Przykłady poniżej pokazują jak wykonć czynność importu klatek stworzonych w czasie aniamcji do programu montażowego.
Filmy pokazują jak wygląda animacja, w której długość trwania klatki filmowej wynosi
a/1 sekundę
b/1/20 sekundy
Widać w nich, że poprawna animacja, czyli taka w której nie widzimy poszczególnych klatek a widzimy ruch to aniamcja, w której faza ruchu trwa np.1/20 sekundy

ilustracja pracy

a/ ilustracja efektu

b/ ilustracja efektu

Następnie komputer "przeliczał" zaplanowane efekty, czyli wykonywał to wszystko, co zaplanowaliśmy w programie montażowym.
Wszystkie programy do edycji, czyli montażu filmowego, różnią się zasadniczo od innych programów komputerowych. Jeżeli piszemy w edytorze tekstu i zapiszemy naszą pracę, to w każdej chwili możemy zobaczyć gotowy tekst. Jeśli w programie do obróbki zdjęć dokonamy zmian w kolorze lub wielkości fotografii i zapiszemy efekt naszej pracy, to zdjęcie będzie gotowe.
Inaczej jest w pracy nad montażem obrazu i dźwięku, tutaj pracujemy nad "obrazem" naszego filmu, a nie nad gotowym filmem. To tak jakbyśmy w programie najpierw zrobili plan tego, co chcemy uzyskać w efekcie końcowym. Kiedy plan naszej pracy jest gotowy przychodzi czas na "przeliczanie" (renderowanie) - komputer wykonuje to co zaplanowaliśmy i zapisuje to jako efekt końcowy. Dopiero wtedy możemy mówić, że film jest gotowy, obejrzeć i ocenić wykonaną animację.

Jeśli w animacji brakowało "zatrzymań" (czyli postacie poruszały się bez żadnej pauzy np. dla podkreślenia spojrzenia), wtedy trzeba było wydłużyć czas tej fazy ruchu. W wypadku montażu elektronicznego jest to bardzo proste.

Jeśli postać poruszała się za szybko lub za wolno, trzeba było zmienić czas trwania
wszystkich klatek. Natomiast w wypadku ewidentnych błędów w animowaniu postaci czy przedmiotu należało całą animacje powtórzyć.

Gotowe ujęcia można rozjaśnić, przyciemnić lub wprowadzić w nich korektę barwną.

ilustracja pracy

Egzaminem tego, czy film jest czytelny była jego projekcja bez dźwięku. Takie analizy odbywały się po zrealizowaniu każdej ze scen. Towarzyszyła im zawsze dyskusja o trafności użytych środków wyrazu (plany filmowe, tempo ruchu postaci). Po obejrzeniu i akceptacji ułożonych w ostatecznej kolejności scen można było zastanowić się nad dźwiękiem - dodać efekty i muzykę.

ilustracja pracy

Następnie trzeba było opracować treść napisów początkowych i końcowych

ilustracja pracy

Dobrym ćwiczeniem, zarówno dla instruktorów jak i uczestników zajęć, jest kilkakrotne oglądanie fragmentu dowolnego filmu fabularnego przy wyłączonym dźwięku. Dopiero wtedy możemy dostrzec cięcia montażowe, zamierzone długości ujęć, zastosowanie planów filmowych czy ruchów kamery. Następnie warto obejrzeć ten sam fragment już z dźwiękiem - można wtedy analizować znaczenie dźwięku w filmie. Tego rodzaju ćwiczenia były dla nas niezbędnym przerywnikiem w często monotonnej pracy nad animacją.

W założeniach Animowanej Debaty montaż filmowy miał być prosty, linearny, oparty na kilku efektach (rozjaśnienie, przenikanie, cięcie ostre, zaciemnienie). Wiedzieliśmy, że wystarczy to w zupełności, by uzyskać zamierzony efekt. Prostota i rygor twórczy (nałożone na siebie ograniczenia) są najczęściej źródłem dobrego opowiadania - nie tylko obrazem.

- pokaz rozjaśnienia
- pokaz przenikania
- pokaz cięcia ostrego
- pokaz zaciemnienia

Ta łatwość montażu w wypadku filmu animowanego nie zwalnia nas jednak z potrzeby poznania podstawowych jego zasad,
Praktyczne zastosowanie ponieważ dobry montaż jest bez wątpienia sztuką.

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>