Fotografia
w animacji - warsztat fotograficzny oraz wprowadzenie do cyfrowej
obróbki obrazu
Wprowadzając dzieci i młodzież w świat nowoczesnych technologii
według realizatorów projektu Animowana Debata najodpowiedniejszym
było
porównanie komputera z narzędziami, których używamy powszechnie.
Znalazło się tu miejsca dla komputera jako narzędzia służącego cyfrowej
obróbce zdjęć.
Jednym z zadań projektu Animowana Debata było zapoznanie uczestników
warsztatów ze sztuką fotografii i filmu. Narodziny i rozwój fotografii
cyfrowej są bowiem jednym z najważniejszych i najbardziej spektakularnych
przejawów wpływu ICT na sztukę. Komputery i specjalistyczne oprogramowanie
zrewolucjonizowały fotografię. W momencie, gdy do dyspozycji fotografów
stanęły skanery oraz oprogramowanie o nieograniczonych możliwościach,
obróbka każdego zdjęcia zyskała kolejny etap. Naturalną koleją
rzeczy pojawiły się również cyfrowe aparaty fotograficzne, które
przyspieszają
proces tworzenia nowoczesnej fotografii.
Z drugiej strony wprowadzenie do programu warsztatów elementów fotografii
tradycyjnej i cyfrowej wydaje się tak samo oczywiste jak związek
fotografii z filmem. To połączenie opiera się z jednej strony na
historii, z drugiej na praktyce i podobieństwie używanych narzędzi.
Sto lat temu pierwszy film powstał w warsztacie fotograficznym, jego
autor połączył i zsynchronizował działanie kilkunastu aparatów fotograficznych.
W filmie i w fotografii stosuje się ten sam nośnik obrazu - w tradycyjnej
technice jest nim błona światłoczuła, w technice cyfrowej przetwornik
elektroniczny. Podobne bądź identyczne są przyrządy i pomoce służące
fotografii i filmowi.
Fotografia cyfrowa daje możliwość natychmiastowego obejrzenia gotowego
zdjęcia i równie szybkiego przesłania go do pamięci komputera.
Teraz można je poddać cyfrowej obróbce, która dzięki dostępnym
programom
daje nieograniczone możliwości kreacji. Nota bene odbitki fotograficzne
wykonane tradycyjną techniką również bardzo łatwo można zamienić
na postać cyfrową za pomocą skanera; skaner nie zagwarantuje jednak
tak wysokiej jakości i czystości obrazu jak dobry aparat cyfrowy.
Poddane obróbce gotowe zdjęcia można przesłać pocztą elektroniczną,
wprowadzać na stronę internetową lub wykorzystać w animacji.
Fotografię i film, również animowany łączy także sztuka komponowania
obrazu i kadru. Ćwiczenie sztuki poprawnej kompozycji było ważnym
elementem procesu warsztatowego. Każda z powstałych animacji, szczególnie
te, w których animowane były przestrzenne obiekty i postacie opierała
się na przemyślanej kompozycji obrazu.
W tym miejscu prezentujemy jeden z pierwszych
warsztatów projektu, który przeprowadzono w grupie WAC w Londynie
-
"London
through the Eye"
Główne
założenia
Wykonanie zdjęć na London Eye oraz wybranie spośród nich tych, które
zostaną poddane cyfrowej obróbce. Uczestnicy warsztatu mieli nauczyć
się korzystania ze skanera oraz wybranych narzędzi programu Photoshop.
Ich zadaniem było zaplanowanie kompozycji, zawartości, koloru podczas
wykonywania zdjęć a następnie wizualizacja możliwości cyfrowej
obróbki.
Podczas wykonywania zdjęć (techniką tradycyjną, nie cyfrową) uczestnicy
mogli wykonać tylko 12 ujęć.
Cele
- Wykonanie ograniczonej ilości zdjęć na London Eye o charakterze
widokówek
- Wykonanie zdjęć o przemyślanej kompozycji,
- Skanowanie, zapisywanie oraz import zdjęć do programu Photoshop
- Obróbka cyfrowa zdjęć z użyciem warstw. Modyfikacja warstw, wybór
narzędzi i korekcji barw.
Zastosowane
urządzenia, oprogramowanie
Komputery typu Mac, standardowe oprogramowanie Photoshop, Fireworks,
Flash.
Użyto jednorazowych aparatów fotograficznych, w każdym znajdował
się film z dwunastoma klatkami
Przebieg
warsztatu
Warsztat rozpisano na pięć spotkań po cztery godziny, podczas których
uczestnicy mieli poznać niezbędne narzędzia programu Adobe Photoshop
- skaning, filtry, korekcja barw, modyfikacja warstw.
Spotkanie pierwsze i drugie
Podczas pierwszych dwóch spotkań poruszono następujące zagadnienia:
- Środowisko programu Photoshop.
- Możliwości programu (przykłady obróbki zdjęć i innych zastosowań)
- Zastosowanie składników programu Photoshop: Web Design, Graphics,
Art and Photographic.
- Różnica pomiędzy obrazem na monitorze a obrazem wydrukowanym.
- Pobieranie i zapisywanie cyfrowych obrazów, otwieranie za pomocą
właściwego programu,
- Wyszukiwanie pomocnych obrazów w Internecie,
Odbyła się również odprawa przed wycieczką poświęcona spodziewanym
efektom.
Omówiono przykłady pocztówek, przedyskutowano cel i kompozycję
przykładowych pocztówek.
Trzecie spotkanie
Wycieczka do London Eye. Przypomnienie celów warsztatu. Wykonanie
zdjęć ze szczególną uwagą zwróconą na ujęcia wykonane ze środka
koła (kabin), oraz pamiętając o tym, że zdjęcia mają mieć charakter
pocztówek.
Skanowanie, zapisywanie oraz przetwarzanie na pliki programu Photoshop. Wybór
najlepszych zdjęć. Praca nad końcową prezentacją z próbami i eksperymentami.
Pokaz technik.
Efektywne używanie warstw oraz łączonych opcji.
Narzędzie tekstowe programu.
Oczekiwane
rezultaty
Spodziewane rezultaty były przede wszystkim oparte na budowaniu umiejętności
korzystania z programu Photoshop oraz rozwijaniu indywidualnego stylu.
Uwagi
Uczestnicy warsztatu chętnie wykonywali zdjęcia a pomysł warsztatu
zainspirował ich. Pracowali w sposób zdyscyplinowany oczekując
niecierpliwie na końcowy efekt, który dał im wiele radości. Młodzież
chętnie dyskutowała na temat kompozycji poszczególnych zdjęć.
Zadaniem warsztatu było wykreowanie przy pomocy narzędzi programu
Photoshop takiej kompozycji, która powstałaby z potrzeby i jednocześnie
umiejętności uczestników.
Uczestnicy warsztatu nauczyli się również spojrzenia na zdjęcie jako
zbiór linii i tekstur, które można poddawać obróbce.
Ponieważ wszyscy uczestnicy po raz pierwszy korzystali z programu
Photoshop, kiedy zaprezentowano jakiekolwiek narzędzie wszyscy zaczynali
używać tylko tego jednego sposobu modyfikacji zdjęcia. Bardzo ważne
było takie prezentowanie możliwości programu, by nie przytłoczyć
nimi uczestników warsztatu.
Słownik
fotografii cyfrowej wg. http://www.hp.com.pl