Idea przewodnika
Jednym z celów projektu Animowana Debata było przekonanie środowiska
pedagogów do odważniejszego wykorzystywania najnowszych technologii
informatycznych i komunikacyjnych w edukacji.
Przez dwa lata twórcy i realizatorzy programu warsztatowego z czterech krajów
opracowywali uniwersalną metodologię, którą można wykorzystać w procesie edukacji
dzieci i młodzieży w warunkach szkolnych. Przewodnik niniejszy zawiera szczegółowe
informacje na temat możliwości wdrożenia poszczególnych etapów projektu.
Celem Przewodnika jest popularyzacja w środowisku pedagogów i nauczycieli technik
multimedialnych jako narzędzia, które może służyć nie tylko do nauki posługiwania
się komputerem, ale również jako narzędzie wymiany między rówieśnikami w różnych
krajach oraz narzędzie wdrażania ciekawych działań twórczych, inicjowania nowych
rozwiązań edukacyjnych, wsparcie procesu nauczania wszystkich przedmiotów.
Dwa zasadnicze cele Przewodnika to promowanie wykorzystania nowoczesnych technologii
i multimediów w szkołach oraz dokumentacja i rozpowszechnienie efektów pracy
z nowymi dziedzinami sztuki wśród dzieci i młodzieży.
Treść przewodnika jest bogato ilustrowana zrealizowanymi w ciągu dwóch
lat pracami uczestników warsztatów. Są to prace o różnym poziomie zaawansowania,
powstałe z użyciem różnych programów komputerowych, są tutaj również
ważne dla projektu efekty warsztatów plastycznych. Wszystkie prace
zamieszczone w Przewodniku ilustrują proces polecany przez realizatorów
Animowanej Debaty jako uniwersalna metoda wykorzystania w działaniach
edukacyjnych najnowszych technologii.
Przewodnik kierowany jest do nauczycieli wszystkich przedmiotów, pedagogów,
instruktorów, wychowawców terapeutów zainteresowanych szerszym zastosowaniem
w swojej pracy najnowszych technologii. Na przykładzie procesu tworzenia animacji
komputerowych realizatorzy projektu starają się wskazać sposób użycia komputera
do wspomożenia rozwoju i wrażliwości uczniów.
Przewodnik opisuje te elementy projektu Animowana Debata, które można przenieść
w warunki szkolne. Należy jednak zwrócić uwagę, że do realizacji opisywanych
pomysłów konieczne jest posiadanie przez realizatora pewnego "minimum" wiedzy
z dziedziny obsługi komputera oraz multimediów. Przewodnik wskazuje źródła
niezbędnej wiedzy.
Przewodnik ukazuje się tylko i wyłącznie w wersji elektronicznej. Jego podstawowe
zadanie to zmobilizowanie i zachęcenie wszystkich pedagogów, którzy mogą w
swojej pracy wykorzystać nowe technologie, aby to uczynili. Pierwszym krokiem
jest przejście przez kolejne rozdziały niniejszej prezentacji.