Strona Główna
 
język filmowy warsztaty plastyczne pomysł i forma scenorys
prosta animacja animacja przedmiotów animacja typu Flash fotografia w animacji
montaż video udźwiękowienie internet strona internetowa

Scenorys - praca nad adaptacją filmową

Ważnym elementem procesu warsztatowego podczas realizacji projektu Animowana Debata było przygotowywanie scenorysów powstających animacji. Scenorysy sporządzone przez uczestników są najważniejszym materiałem wyjściowym dla finałowej animacji.
W profesjonalnym studiu filmowym scenorys (storyboard) jest rysunkowym zapisem każdego z planowanych ujęć. Scenorys to ilustracja spisanego scenariusza, wizji autora adaptacji, ale przede wszystkim jest najważniejszą wskazówką dla ekipy filmowej. Ułatwia logiczne połączenie scen, pozwala usuwać zbędne ujęcia lub wprowadzać nowe, ważne dla filmu czy animacji.
Nie wszyscy twórcy filmowi korzystają ze scenorysów, ale w studiu animacyjnym są one jednym z nieodzownych etapów produkcji. Scenorysy mogą składać się z tysięcy rysunków, na których zilustrowane są wszystkie ujęcia, które później realizowane są przy pomocy kamer i komputerów.
Szczególne jest właśnie to połączenie najnowocześniejszej techniki oraz tradycyjnego rysunku ołówkiem, flamastrem.
Oprócz oczywistej inspiracji scenariuszem i adaptacją, scenorys rodzi się przede wszystkim z dyskusji pomiędzy twórcami filmu. Tak było również podczas tworzenia animacji w projekcie AD. To podczas pracy nad scenorysami, wymiany opinii, wspólnych pomysłów powstawały wizerunki bohaterów, pomysły na scenografię. Doskonale widać to, porównując kolejne rysunki scenorysów oraz kadry gotowych animacji.

Jak powstawały scenorysy animacji projektu AD.

W projekcie AD praca nad scenorysami odgrywała również szczególną rolę przybliżania uczestnikom specyfiki pracy animacyjnej oraz przypominała o nierozerwalnym związku animacji komputerowej z tradycyjnymi technikami plastycznymi.
Proces powstawania scenorysów na przykładzie filmów "Bratki" i "Szewczyk" przebiegał w następujących fazach:

Wspólna analiza scenariusza wraz z omówieniem poszczególnych scen - w ten sposób grupa warsztatowa decyduje o ilości scen oraz o kolejnych ujęciach każdej ze scen,

Wspólna analiza głównych postaci oraz miejsca akcji - rozmowy na temat bohaterów prowadzą do pomysłów na ich prezentację: wiek, strój, cechy charakterystyczne,

Szkice ołówkiem kolejnych ujęć, wizualizacja pomysłów inscenizacyjnych. Ważne, by w tej fazie zaangażowani byli wszyscy uczestnicy zajęć, by wszyscy mieli swój udział w tworzeniu rysunków.

Ocena gotowego scenorysu - to bardzo ważny moment pracy nad scenorysem - grupa poznaje bowiem logikę i dramaturgię całego filmu, może też ocenić stopień trudności realizacji poszczególnych scen.

Podczas przygotowywania scenorysu filmów "Bratki" i "Szewczyk" instruktor prowadzący uznał, że ilość zaplanowanych scen i ujęć oraz stopień ich skomplikowania przerasta możliwości grupy, ale też i wymaga więcej czasu na realizację niż przeznaczono w projekcie. Dlatego powstał pomysł, by w filmie wykorzystać obok animacji przedmiotów również statyczne ilustracje wybranych scen. W ten sposób ograniczono ilość scen i ujęć, które wymagały animacji.
Wszystkie rysunki zdublowano, ponownie powstał scenorys, tym razem w kolorach i w rozmiarach odpowiadających propocjom ekranu. Przy okazji wprowadzono poprawki w rysunkach, które według dzieci nie odpowiadały rzeczowo treści.
Następnie rysunki zostały zeskanowane i zapisane jako obrazy gotowe do wmontowania w film. Przez ten zabieg w trakcie zdjęć można było zadecydować wspólnie, które z ujęć zostanie zastąpione rysunkiem. Oszczędzając czas pracy urozmaicono również formę filmu. Do tego scenorysu grupa wracała przy każdych następnych zajęciach, by sprawdzić temat animacji.

Dodatkowe przykłady prac nad scenorysami:

scenorys "Szewczyk"
scenorys "Herkules"
fragmenty scenorysy grupy włoskiej

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>