Scenorys
- praca nad adaptacją filmową
Ważnym elementem procesu warsztatowego podczas realizacji projektu
Animowana Debata było przygotowywanie scenorysów powstających
animacji. Scenorysy sporządzone przez uczestników są najważniejszym
materiałem wyjściowym dla finałowej animacji.
W profesjonalnym studiu filmowym scenorys (storyboard) jest rysunkowym
zapisem każdego z planowanych ujęć. Scenorys to ilustracja spisanego
scenariusza, wizji autora adaptacji, ale przede wszystkim jest najważniejszą
wskazówką dla ekipy filmowej. Ułatwia logiczne połączenie scen, pozwala
usuwać zbędne ujęcia lub wprowadzać nowe, ważne dla filmu czy animacji.
Nie wszyscy twórcy filmowi korzystają ze scenorysów, ale w studiu animacyjnym
są one jednym z nieodzownych etapów produkcji. Scenorysy mogą składać
się z tysięcy rysunków, na których zilustrowane są wszystkie ujęcia,
które później realizowane są przy pomocy kamer i komputerów.
Szczególne jest właśnie to połączenie najnowocześniejszej techniki oraz
tradycyjnego rysunku ołówkiem, flamastrem.
Oprócz oczywistej inspiracji scenariuszem i adaptacją, scenorys rodzi
się przede wszystkim z dyskusji pomiędzy twórcami filmu. Tak było również
podczas tworzenia animacji w projekcie AD. To podczas pracy nad scenorysami,
wymiany opinii, wspólnych pomysłów powstawały wizerunki bohaterów, pomysły
na scenografię. Doskonale widać to, porównując kolejne rysunki scenorysów
oraz kadry gotowych animacji.
Jak powstawały scenorysy animacji
projektu AD.
W projekcie AD praca nad scenorysami odgrywała również szczególną
rolę przybliżania uczestnikom specyfiki pracy animacyjnej oraz
przypominała o nierozerwalnym związku animacji komputerowej z
tradycyjnymi technikami plastycznymi.
Proces powstawania scenorysów na przykładzie filmów "Bratki" i "Szewczyk" przebiegał
w następujących fazach:
Wspólna
analiza scenariusza wraz z omówieniem poszczególnych scen - w ten
sposób grupa warsztatowa decyduje o ilości scen oraz o kolejnych
ujęciach każdej ze scen,
Wspólna
analiza głównych postaci oraz miejsca akcji - rozmowy na temat
bohaterów prowadzą do pomysłów na ich prezentację: wiek, strój,
cechy charakterystyczne,
Szkice
ołówkiem kolejnych
ujęć, wizualizacja
pomysłów inscenizacyjnych.
Ważne, by w tej
fazie zaangażowani
byli wszyscy
uczestnicy zajęć,
by wszyscy mieli
swój udział w
tworzeniu rysunków.
Ocena
gotowego scenorysu
- to bardzo ważny
moment pracy
nad scenorysem
- grupa poznaje
bowiem logikę
i dramaturgię
całego filmu,
może też ocenić
stopień trudności
realizacji poszczególnych
scen.
Podczas przygotowywania scenorysu filmów "Bratki" i "Szewczyk" instruktor
prowadzący uznał, że ilość zaplanowanych scen i ujęć oraz stopień ich
skomplikowania przerasta możliwości grupy, ale też i wymaga więcej czasu
na realizację niż przeznaczono w projekcie. Dlatego powstał pomysł, by
w filmie wykorzystać obok animacji przedmiotów również statyczne ilustracje
wybranych scen. W ten sposób ograniczono ilość scen i ujęć, które wymagały
animacji.
Wszystkie rysunki zdublowano, ponownie powstał scenorys, tym razem w
kolorach i w rozmiarach odpowiadających propocjom ekranu. Przy okazji
wprowadzono poprawki w rysunkach, które według dzieci nie odpowiadały
rzeczowo treści.
Następnie rysunki zostały zeskanowane i zapisane jako obrazy gotowe do
wmontowania w film. Przez ten zabieg w trakcie zdjęć można było zadecydować
wspólnie, które z ujęć zostanie zastąpione rysunkiem. Oszczędzając czas
pracy urozmaicono również formę filmu. Do tego scenorysu grupa wracała
przy każdych następnych zajęciach, by sprawdzić temat animacji.
Dodatkowe przykłady prac nad scenorysami:
scenorys
"Szewczyk"
scenorys
"Herkules"
fragmenty
scenorysy grupy włoskiej