Strona Główna
 
WAC-Anglia ISMERC-Włochy SREP-Rumunia Teatr Grodzki-Polska EST-Polska

Pozostałe Eseje - WAC Performing Arts and Media College - Londyn, Wielka Brytania

KREACJA W GRUPIE - KREACJA INDYWIDUALNA

SZTUKA CYFROWA W NARODOWYM PROGRAMIE NAUCZANIA W WIELKIEJ BRYTANII W KONTEKŚCIE PROJEKTU "ANIMOWANA DEBATA" I "SHARED SPACES"

WYMIANA, KOMUNIKACJA I PREZENTACJA EFEKTÓW W PROJEKTACH "ANIMOWANA DEBATA" I "CHICAM" W WIELKIEJ BRYTANII


UCZENIE SIĘ I KOMUNIAKACJA W KONTEKŚCIE DZIAŁAŃ PROJEKTU "ANIMOWANA DEBATA"

Autorki: Rebekah Willett, Liesbeth de Block - The Institute of Education, University of London
Tłumaczenie z języka angielskiego: Katarzyna Rostocka

W wywiadach przeprowadzonych w ramach ewaluacji projektu "Animowana Debata" z dziećmi biorącymi udział w warsztatach, pytano o różnorodne doświadczenia z nowymi technologiami. Większość przyznała, że często używa komunikatorów i poczty elektronicznej; kilkoro dzieci przyznało, że używa programów Flash i Photoshop w domu lub szkole; kilkanaścioro dzieci wspomniało, że zajmuje się w wolnym czasie projektowaniem stron internetowych. Ale tylko kilkoro pytanych przyznało, że miało kontakt z animacją komputerową.

Z badań przeprowadzonych w 2004 r. w Wielkiej Brytanii wynika, że wśród dzieci, które łączą się z Internetem przynajmniej raz w tygodniu 72% wysyła i otrzymuje e-maile, a 55% rozmawia przez komunikatory. W badaniu przeprowadzonym przez Pew Internet & American Life wśród amerykańskich nastolatków, okazało się, że 92% badanych wysyłało e-maile, a 74% używało komunikatorów. Według brytyjskiej ankiety Children Go Online jedna trzecia młodych ludzi przyznała się do prób stworzenia własnej strony internetowej, podczas gdy jeszcze rok wcześniej tworzenie stron domowych było zajęciem "egzotycznym", któremu poświęcało czas zaledwie 9% badanych. Badania te wskazują także rosnącą liczbę domowych stron internetowych i blogów pisanych przez nastolatków, szczególnie nastoletnie dziewczęta. Wiadomo, że ponad 4 miliony ludzi na świecie tworzy własne blogi. Przynajmniej połowa blogujących to nastolatki i kobiety. Biorąc pod uwagę te liczby można śmiało stwierdzić, że wzrasta zaangażowanie dzieci i młodzieży w korzystaniu z możliwości oferowanych przez cyfrowe technologie. Dlatego też mogliśmy zapytać młodych ludzi, co sądzą o tych możliwościach.

Uczenie się i autoekspresja

Projekty takie jak "Animowana Debata", które łączą sztukę cyfrową i komunikację online mogą z powodzeniem wykorzystywać zainteresowania dzieci. Jak wspomnieliśmy, kilkanaście osób spośród uczestników projektu miało już większe doświadczenie w wykorzystywaniu cyfrowych technologii i chciało swoją wiedzę poszerzyć. Po zakończeniu projektu jeden z uczniów stwierdził, że chciałby sam tworzyć takie gry, w które grywa online: "Chciałbym przyjrzeć się tym grom bardziej dokładnie, by zrozumieć jak zostały zbudowane i sprawdzić, czy mógłbym wypróbować coś takiego we Flashu". Znaczące jest, że uczniowie łączą swoje zainteresowania (w tym przypadku grami komputerowymi) z możliwościami tworzenia, a co ważniejsze, z umiejętnościami, których nabywają w szkole.

Dzieci uczestniczące w projekcie "Animowana Debata" w Wielkiej Brytanii określiły temat "My Yard - Moje Podwórko" jako okazję do wykorzystania środków wizualnych dla opisania własnej osoby. Jedna z dziewcząt wyjaśnia: "Zrobiłam parę zdjęć azjatyckiego jedzenia i islamskich sklepów, naszego islamskiego domu, caba, wiesz, zrobiliśmy te zdjęcia, bo reprezentują to czym jesteśmy i zrobiliśmy zdjęcia samochodów, by pokazać, co lubimy..."
Inny projekt realizowany równolegle w kilku krajach Unii Europejskiej - "CHICAM" (www.chicam.net) zwraca uwagę na ważną rolę wykorzystywania cyfrowych technologii do wyrażania siebie, szczególnie przez dzieci imigrantów. Proces tworzenia filmów oferuje młodym ludziom bardziej złożone formy ekspresji, zainteresowań i ambitniejsze drogi komunikacji.

Komunikacja wizualna

W projekcie "Animowana Debata" wszelkie środki wizualne a szczególnie animację komputerową uczniowie postrzegali jako nową drogę ekspresji, dającą więcej możliwości niż tekst. Dotyczyło to między innymi takich pojęć jak konflikt. Jeden z chłopców opisał to w taki sposób: "jeśli zanimuję konflikt, będzie miało to dla ludzi większy sens... pokazać to w łatwiejszy i mniej poważny sposób".
Dzieci posiadają naturalną skłonność do rozpoznawania złożonej natury i właściwości tekstów. Wykorzystują wrodzoną logikę formy - używają obrazu, aby przedstawić zależności pomiędzy najważniejszymi elementów, z których zbudowany jest ich świat, a pisma używają by przedstawić wszelkie tymczasowe układy panujące w tym świecie.

Projekt "Animowana Debata" pozwalał dzieciom korzystać z właściwości oferowanych przez środki wizualne i cyfrowe technologie. Podczas rozmów z uczestnikami warsztatów okazało się, że wybór grafik i zdjęć wykorzystanych w końcowych pracach nastąpił nie tyle pod wpływem wewnętrznego impulsu, co dzięki podpowiedziom internetowych wyszukiwarek. Chociaż obrazy zostały dobrane tak, by pasowały do tekstów napisanych przez każdego z uczniów, to ich wybór pochodził właśnie z wyszukiwarek Google czy Cordis. Jeden z chłopców opowiadał, że szukał ilustracji słowa "przemoc" i w końcu wybrał jeden z obrazków wyszukanych przez Google. Inny uczestnik wybrał postać z istniejącej bajki ponieważ wydawała mu się łatwiejsza w animacji niż inne obrazki. Korzystanie z obrazó wyszukanych w Internecie umożliwia bardziej wyrafinowany proces tworzenia przy jednoczesnym minimalnym wysiłku, co bardzo motywuje dzieci. Niestety wybór obrazów oferowany przez wyszukiwarki internetowe jest jednak ograniczony. Ostateczny sposób prezentacji (na przykład animacja) determinuje inne wybory uczniów. Odnosi się to także do pisanych tekstów - jeden z chłopców przyznał, że pisząc o konflikcie wybrał formę limeryku, ponieważ powiedziano mu, że ma użyć wiersza, a limeryk to najprostsza jego forma...

Odbiorcy

Jednym z ważniejszych aspektów "cyfrowych projektów" jest szeroka dostępność ich efektów. Wszystkie dzieci uczestniczące w projekcie stwierdziły, że chętnie pokażą swoją pracę rodzinie i znajomym, a może podzielą się również z całą szkołą. Jeden z uczniów chciał umieścić swój projekt na własnej stronie internetowej. Inny wyraźnie zaznaczył, że jego projekt dedykuje swoim przyjaciołom, dlatego użył obrazków, które dla nich są "cool".
Odbiorca to kluczowy aspekt w tworzeniu, a wyobrażenie prawdziwego, szerokiego odbiorcy działa na uczniów wyraźnie motywująco. Jednocześnie wszyscy uczestnicy warsztatów "Animowanej Debaty" wyraźnie dawali do zrozumienia, że sami chcą decydować kto obejrzy ich animacje, kiedy i na której stronie internetowej. Wynika to z silnej świadomości prawa własności do wykonanego projektu. A to prawo własności jest szczególnie często łamane w Internecie. Wydaje się więc słuszne przed ustalenie rozpoczęciem pracy i doprowadzenie do wspólnej zgody grupy i nauczyciela na to w jaki sposób i komu będą prezentowane efekty projektu.

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>