Pozostałe Eseje - WAC Performing Arts and Media
College - Londyn, Wielka Brytania
KREACJA
W GRUPIE - KREACJA INDYWIDUALNA
SZTUKA
CYFROWA W NARODOWYM PROGRAMIE NAUCZANIA W WIELKIEJ BRYTANII W KONTEKŚCIE
PROJEKTU "ANIMOWANA DEBATA" I "SHARED SPACES"
WYMIANA,
KOMUNIKACJA I PREZENTACJA EFEKTÓW W PROJEKTACH "ANIMOWANA
DEBATA" I "CHICAM" W WIELKIEJ BRYTANII
UCZENIE SIĘ I KOMUNIAKACJA W KONTEKŚCIE
DZIAŁAŃ PROJEKTU "ANIMOWANA DEBATA"
Autorki: Rebekah Willett, Liesbeth de Block - The Institute of Education,
University of London
Tłumaczenie z języka angielskiego: Katarzyna Rostocka
W wywiadach przeprowadzonych w ramach ewaluacji projektu "Animowana
Debata" z dziećmi biorącymi udział w warsztatach, pytano o różnorodne
doświadczenia z nowymi technologiami. Większość przyznała, że często
używa komunikatorów i poczty elektronicznej; kilkoro dzieci przyznało,
że używa programów Flash i Photoshop w domu lub szkole; kilkanaścioro
dzieci wspomniało, że zajmuje się w wolnym czasie projektowaniem stron
internetowych. Ale tylko kilkoro pytanych przyznało, że miało kontakt
z animacją komputerową.
Z badań przeprowadzonych w 2004 r. w Wielkiej Brytanii wynika, że
wśród dzieci, które łączą się z Internetem przynajmniej raz w tygodniu
72% wysyła i otrzymuje e-maile, a 55% rozmawia przez komunikatory.
W badaniu przeprowadzonym przez Pew Internet & American Life wśród
amerykańskich nastolatków, okazało się, że 92% badanych wysyłało e-maile,
a 74% używało komunikatorów. Według brytyjskiej ankiety Children Go
Online jedna trzecia młodych ludzi przyznała się do prób stworzenia
własnej strony internetowej, podczas gdy jeszcze rok wcześniej tworzenie
stron domowych było zajęciem "egzotycznym", któremu poświęcało czas
zaledwie 9% badanych. Badania te wskazują także rosnącą liczbę domowych
stron internetowych i blogów pisanych przez nastolatków, szczególnie
nastoletnie dziewczęta. Wiadomo, że ponad 4 miliony ludzi na świecie
tworzy własne blogi. Przynajmniej połowa blogujących to nastolatki
i kobiety. Biorąc pod uwagę te liczby można śmiało stwierdzić, że wzrasta
zaangażowanie dzieci i młodzieży w korzystaniu z możliwości oferowanych
przez cyfrowe technologie. Dlatego też mogliśmy zapytać młodych ludzi,
co sądzą o tych możliwościach.
Uczenie się i autoekspresja
Projekty takie jak "Animowana Debata", które łączą sztukę
cyfrową i komunikację online mogą z powodzeniem wykorzystywać zainteresowania
dzieci. Jak wspomnieliśmy, kilkanaście osób spośród uczestników projektu
miało już większe doświadczenie w wykorzystywaniu cyfrowych technologii
i chciało swoją wiedzę poszerzyć. Po zakończeniu projektu jeden z uczniów
stwierdził, że chciałby sam tworzyć takie gry, w które grywa online:
"Chciałbym przyjrzeć się tym grom bardziej dokładnie, by zrozumieć
jak zostały zbudowane i sprawdzić, czy mógłbym wypróbować coś takiego
we Flashu". Znaczące jest, że uczniowie łączą swoje zainteresowania
(w tym przypadku grami komputerowymi) z możliwościami tworzenia, a
co ważniejsze, z umiejętnościami, których nabywają w szkole.
Dzieci uczestniczące w projekcie "Animowana Debata" w Wielkiej
Brytanii określiły temat "My Yard - Moje Podwórko" jako okazję
do wykorzystania środków wizualnych dla opisania własnej osoby. Jedna
z dziewcząt wyjaśnia:
"Zrobiłam parę zdjęć azjatyckiego jedzenia i islamskich sklepów,
naszego islamskiego domu, caba, wiesz, zrobiliśmy te zdjęcia, bo reprezentują
to czym jesteśmy i zrobiliśmy zdjęcia samochodów, by pokazać, co lubimy..."
Inny projekt realizowany równolegle w kilku krajach Unii Europejskiej
- "CHICAM" (www.chicam.net) zwraca uwagę na ważną rolę wykorzystywania
cyfrowych technologii do wyrażania siebie, szczególnie przez dzieci
imigrantów. Proces tworzenia filmów oferuje młodym ludziom bardziej
złożone formy ekspresji, zainteresowań i ambitniejsze drogi komunikacji.
Komunikacja wizualna
W projekcie "Animowana Debata" wszelkie środki wizualne a
szczególnie animację komputerową uczniowie postrzegali jako nową drogę
ekspresji,
dającą więcej możliwości niż tekst. Dotyczyło to między innymi takich
pojęć jak konflikt. Jeden z chłopców opisał to w taki sposób: "jeśli
zanimuję konflikt, będzie miało to dla ludzi większy sens... pokazać
to w łatwiejszy i mniej poważny sposób".
Dzieci posiadają naturalną skłonność do rozpoznawania złożonej
natury i właściwości tekstów. Wykorzystują wrodzoną logikę formy -
używają obrazu, aby przedstawić zależności pomiędzy najważniejszymi
elementów, z których zbudowany jest ich świat, a pisma używają by przedstawić
wszelkie tymczasowe układy panujące w tym świecie.
Projekt "Animowana Debata" pozwalał dzieciom korzystać z
właściwości oferowanych przez środki wizualne i cyfrowe technologie.
Podczas rozmów
z uczestnikami warsztatów okazało się, że wybór grafik i zdjęć wykorzystanych
w końcowych pracach nastąpił nie tyle pod wpływem wewnętrznego impulsu,
co dzięki podpowiedziom internetowych wyszukiwarek. Chociaż obrazy
zostały dobrane tak, by pasowały do tekstów napisanych przez każdego
z uczniów, to ich wybór pochodził właśnie z wyszukiwarek Google czy
Cordis. Jeden z chłopców opowiadał, że szukał ilustracji słowa "przemoc"
i w końcu wybrał jeden z obrazków wyszukanych przez Google. Inny uczestnik
wybrał postać z istniejącej bajki ponieważ wydawała mu się łatwiejsza
w animacji niż inne obrazki. Korzystanie z obrazó wyszukanych w Internecie
umożliwia bardziej wyrafinowany proces tworzenia przy jednoczesnym
minimalnym wysiłku, co bardzo motywuje dzieci. Niestety wybór obrazów
oferowany przez wyszukiwarki internetowe jest jednak ograniczony. Ostateczny
sposób prezentacji (na przykład animacja) determinuje inne wybory uczniów.
Odnosi się to także do pisanych tekstów - jeden z chłopców przyznał,
że pisząc o konflikcie wybrał formę limeryku, ponieważ powiedziano
mu, że ma użyć wiersza, a limeryk to najprostsza jego forma...
Odbiorcy
Jednym z ważniejszych aspektów "cyfrowych projektów" jest szeroka dostępność
ich efektów. Wszystkie dzieci uczestniczące w projekcie stwierdziły,
że chętnie pokażą swoją pracę rodzinie i znajomym, a może podzielą
się również z całą szkołą. Jeden z uczniów chciał umieścić swój projekt
na własnej stronie internetowej. Inny wyraźnie zaznaczył, że jego
projekt dedykuje swoim przyjaciołom, dlatego użył obrazków, które
dla nich są "cool".
Odbiorca to kluczowy aspekt w tworzeniu, a wyobrażenie prawdziwego,
szerokiego odbiorcy działa na uczniów wyraźnie motywująco. Jednocześnie
wszyscy uczestnicy warsztatów "Animowanej Debaty" wyraźnie dawali do
zrozumienia, że sami chcą decydować kto obejrzy ich animacje, kiedy
i na której stronie internetowej. Wynika to z silnej świadomości prawa
własności do wykonanego projektu. A to prawo własności jest szczególnie
często łamane w Internecie. Wydaje się więc słuszne przed ustalenie
rozpoczęciem pracy i doprowadzenie do wspólnej zgody grupy i nauczyciela
na to w jaki sposób i komu będą prezentowane efekty projektu.