NAUCZYCIEL - METODY
I TECHNIKI PRACY GRUPOWEJ I INDYWIDUALNEJ
Skrócony opis doświadczeń z realizacji projektu "Animowana Debata" w grupach
"SREP" w Bukareszcie
Autor: Emilia Saulescu
Tłumaczenie z języka angielskiego: Katarzyna Rostocka
Stosowane metody pracy pedagogicznej podczas realizacji zajęć w
grupie rumuńskiej projektu "Animowana Debata" dopasowywano do indywidualnych
możliwości uczniów. Dzieci pochodzące ze środowisk o niższym statusie
społecznym stanowiły wyjątkowo wrażliwą grupę i właśnie im poświęcono
szczególną uwagę. Metody pracy, których używaliśmy łączyły ze sobą
tradycyjny oraz alternatywny styl nauczania. Komunikacja pomiędzy
instruktorami a uczniami odgrywała ważną rolę w rozwoju warsztatów.
1. Wykorzystane w projekcie "Animowana Debata" metody pracy:
Praca
grupowa
Mobilizowanie jak największej ilości uczestników do intensywnego
angażowania się w pracę i dyskusję w grupie. Praca w grupach pozwala
każdemu dziecku rozwijać jego osobowość i kreatywność. Grupy zostały
więc zbudowane nie tylko zgodnie z umiejętnościami i zainteresowaniami,
ale również zgodnie z konkretnymi życzeniami dzieci. Komunikacja
w grupie przebiegała dzięki temu sprawniej, szczególnie wśród nieśmiałych
dzieci, które lepiej czuły się wśród rówieśników, których same
wybrały do wspólnej pracy. Instruktorzy zachęcali szczególnie samotne
dzieci, aby działały aktywniej w ramach tych niewielkich grup.
Burza
mózgów
Tej metody używaliśmy, gdy konieczne było podejmowanie wspólnych
decyzji przez całą grupę. W ważnych momentach warsztatów burze
mózgów okazywały się bardzo skuteczne. Jest to metoda popularna
wśród dzieci, ponieważ pozwala im wyrazić swoją oryginalność i
kreatywność bez niebezpieczeństwa krytykowania czy osądzania przez
innych. W ten właśnie sposób omawiano m.in. kształt scenariuszy.
Dyskusja
Ta metoda była używana najpowszechniej podczas regularnych spotkań.
Dzieci często same prowadziły dyskusje, podczas gdy instruktorzy
występowali tylko w roli pośrednika. Dyskusje stały się podstawą
komunikacji podczas warsztatów; dotyczyły różnych tematów, również
na poziomie podgrup czy też między uczniem a nauczycielem. Wszelkie
różnice zdań, które pojawiały się pomiędzy dziećmi, były zawsze
rozładowywane pozytywnie przez instruktorów.
Aktywność
obu stron
To główna cecha metodologii pracy z dziećmi zastosowana przez instruktorów
"Animowanej Debaty". Ta interaktywność, współaktywność
polegała na zatarciu różnicy pomiędzy instruktorem ograniczającym
się do wykładania
problemu i uczniem starającym się posiąść jak największą ilość
wiedzy. Obie strony pracowały aktywnie dążąc do realizacji celów
i zamierzonych efektów. Interaktywność pracy cechowała relacje
na poziomie indywidualnym (instruktor - uczeń), jak również na
poziomie grupy (grupa - instruktor lub grupa - grupa). Generalnie
równa aktywność obu stron doprowadziła do łatwiejszego przyswojenia
informacji (zauważmy ogrom materiału, który dzieci musiały opanować).
Gry
jako środek wspierający naukę
Gry komputerowe wspierały zarówno pracę animacyjną jak też warsztaty
języka angielskiego. Używając gier nasi instruktorzy starali się
utrzymać zainteresowanie dzieci komputerami. Podczas przerw dzieci
mogły korzystać z prostych gier rozwijających spostrzegawczość
i szybkość, jest to bowiem bardzo dobre przygotowanie
do używania najróżniejszych programów komputerowych.
Na zajęciach z języka angielskiego dzieci korzystały z gier, które
pomagały im przyswoić sobie liczby i nowe słowa.
W pracy grupowej obowiązywały ponadto następujące zasady:
każda
osoba miała prawo wyrazić swoją opinię bez strachu, że zostanie zlekceważona,
wyśmiana lub że będzie uciszana,
gdy
ktoś nie chciał mówić, nie był do tego zmuszany
uczeń
był partnerem nauczyciela.
2. Osobowość nauczyciela - klucz do optymalnej relacji pomiędzy nauczycielem
a uczniem
Relacje pomiędzy nauczycielem a uczniem muszą opierać się na współpracy,
zaufaniu i wzajemnym szacunku. Uczeń nigdy nie jest sprawdzany przez
nauczyciela, ale przez niego wspierany. Nauczyciel pośredniczy w
procesie nauki i pomaga zdobywać wiedzę. Podczas warsztatów, szczególnie
łączących działanie twórcze z intensywnym przekazywaniem nowej wiedzy,
nauczyciele powinni naszym zdaniem stosować się do następujących
zasad:
zgodność
tempa nauczania dostosowana do potrzeb rozwojowych uczniów,
zgodność
sytuacji, w której przekazywana jest wiedza, treści i materiały edukacyjne
z indywidualnymi cechami każdego z uczniów,
zachęcanie
do kreatywności i inicjatywy,
całościowa
ocena rezultatów - adekwatność środków oceny do całościowego rozwoju
ucznia i użycia tych informacji w planowaniu dalszych zajęć,
angażowanie
uczniów w proces nauki, rozbudzanie ich motywacji,
sprzyjanie
tworzeniu profesjonalnych projektów uczniów poprzez pracę zespołową
(w naszym przypadku filmów animowanych)
Odpowiedni wybór technik i metod pracy oraz ich skuteczność potwierdziły
m.in. pozytywne opinie samych uczestników zajęć.
3. Budowanie grupy
Zadaniem grup pracujących w projekcie "Animowana Debata" w Bukareszcie
była wspólna praca nad konkretnym zadaniem stworzenia filmu animowanego
w ścisłej współpracy z rówieśniczą grupą w Polsce. Jak to bywa w
przypadku każdego złożonego mechanizmu, dobre funkcjonowanie grup
nie zależało tylko od działań pojedynczych członków, ale też od ich
umiejętności współpracy. Poprzez świadome pogłębianie w czasie warsztatów
indywidualnych relacji stworzyliśmy atmosferę wzajemnego zaufania
pomiędzy członkami grupy. Wszyscy mieli świadomość swoich indywidualnych
umiejętności, dzięki czemu mogliśmy skierować całą ich kreatywną
energię ku wspólnemu celowi.
By osiągnąć podobny efekt należy naszym zdaniem przestrzegać następujących
zasad:
Grupa
musi mieć przed sobą taki cel pracy, który przemówi do wszystkich
jej członków,
Członkowie
grupy muszą polegać wzajemnie na swoich doświadczeniach, zdolnościach
i poświęceniu,
Członkowie
grupy muszą być przekonani do tego, że idea wspólnej pracy jest lepsza
niż praca samodzielna ponieważ prowadzi do bardziej
efektywnych decyzji i większej wydajności,
Członkowie
grupy muszą wiedzieć, że za ich wspólne wysiłki i efekty pracy zostaną
nagrodzeni,
Reguły efektywnej pracy w grupie:
Przed dokonaniem oceny czyjejś pracy musimy być pewni, że wszyscy
(nie tylko oceniana osoba, ale też ci, którzy są świadkami oceny)
dobrze zrozumieli zadanie,
Każda
osoba, również nauczyciel wypowiada się w swoim imieniu i pozwala
innym wypowiadać się w ten sam sposób,
Gdy
grupa przestaje dobrze funkcjonować musi znaleźć czas na to, by
wspólnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się dzieje i co
można zmienić,
Konflikty
w grupie są nieuniknione, ale można je opanować.
Przestrzeganie tych zasad przynosi określone korzyści:
Jasno
definiuje się cele zadania,
Pogłębia się przyjaźń pomiędzy członkami grupy,
Poprawia
się komunikacja w grupie,
Wspólnie
odnajduje się bariery, które niszczą kreatywność,
Poprawiają
się procesy i procedury pracy,
Polepsza
się wydajność organizacyjna,
Zmniejsza
się częstotliwość i waga konfliktów,
Wzrasta
motywacja członków grupy do działania.
Polecane przez SREP pozycje literatury:
- Kersner, M., Wright, J. (edit.). (1996): How to manage Communication
Problems in Young Children, London David Fulton.
- D.Goleman: Emotional Intelligence, Curtea Veche Publishing House,
Bucharest, 2001.
- Naudin, C.: The Communication from Origins to the INTERNET, Bucharest
Enciclopedia RAO 1998.
- IUCU,B.,ROMITA: The Management and Administration of the Class
of Pupils - Theoretical and Methodological Foundations, Iasi, Polirom,
2000.
- The National Socrates Agency, Fighting the School Failure: A Challenge
for the European Construction, Bucharest, Alternative Publishing
House, 1996.
- Jean Clude Abric.: Psihologia comunicarii. Teorii si metode, Bucharest,
Polirom, 2002.
- Schaffer, D., R.: Social and Personality development, Brooks, Cole
Publishing, Company Pacific Grave, California, 1988.
- Bee, H.: The developing child, Harper International ed., 1981.
- I. Radu: Theory and Practice in Evaluating the Efficiency of School
System, Bucharest, E.D.P. 1981.
top >>> |