Strona Główna
 
WAC-Anglia ISMERC-Włochy SREP-Rumunia Teatr Grodzki-Polska EST-Polska

Eseje - WAC Performing Arts and Media College - Londyn, Wielka Brytania

SZTUKA CYFROWA W NARODOWYM PROGRAMIE NAUCZANIA W WIELKIEJ BRYTANII W KONTEKŚCIE PROJEKTU "ANIMOWANA DEBATA" I "SHARED SPACES"

UCZENIE SIĘ I KOMUNIAKACJA W KONTEKŚCIE DZIAŁAŃ PROJEKTU "ANIMOWANA DEBATA"

WYMIANA, KOMUNIKACJA I PREZENTACJA EFEKTÓW W PROJEKTACH "ANIMOWANA DEBATA" I "CHICAM" W WIELKIEJ BRYTANII


KREACJA W GRUPIE - KREACJA INDYWIDUALNA

Autorki: Rebekah Willett, Liesbeth de Block - The Institute of Education, University of London
Tłumaczenie z języka angielskiego: Katarzyna Rostocka


Jedna z najciekawszych obserwacji końcowych prac projektu "Animowana Debata" to kontrast pomiędzy pracami wykonanymi przez młodych ludzi pracujących indywidualnie a tymi, które stworzyła grupa. Widać go bardzo dokładnie, gdy zestawi się prace stworzone przez grupy działające w Londynie, gdzie każdy pracował samodzielnie oraz długie animacje z Sycylii, opowiadające historię Heraklesa. Gdy przeanalizujemy dzieła powstałe w ciągu trwania projektu zobaczymy, że wszystkie prace stworzone przez młodych ludzi podczas warsztatów mogą być podzielone w ten właśnie sposób. Niektóre projekty zostały przez uczestników stworzone samodzielnie od początku do końca; inne stworzyły grupy, w których poszczególne osoby pracowały nad konkretnymi częściami projektu. Celem tego eseju jest rozwinięcie niektórych wniosków pedagogicznych dotyczących treści, kreatywności i komunikacji w procesie warsztatowym.
Na początku trzeba zaznaczyć, że sam projekt "Animowana Debata" pozostaje w swoim podejściu do tych zagadnień neutralny. Uważamy, że istnieją zarówno pozytywne, jak i ujemne strony pracy nad tworzeniem mediów w grupach lub indywidualnie. Najważniejsze, by nauczyciele nie wykorzystywali metody narzuconej z góry, by potrafili wybierać model najlepszy w danych okolicznościach

Kreatywność i nauka

Dyskusja nad oceną kreatywności młodych ludzi uczestniczących w zajęciach twórczych jest niemożliwa bez podania wcześniej definicji samej kreatywności. Niektórzy nauczyciele i artyści używają określeń takich jak wyobraźnia czy nawet inspiracja i tradycyjnie już cechy te są postrzegane jako niezbędne w kreatywnych zajęciach. Jednakże, jak zauważa Sefton-Green (2000) często proces kreacji jest charakteryzowany jako rodzaj dialogu. W całej naszej pracy proces tworzenia opisuje się jako działalność zbiorową, często wymagającą pracy grupowej, a społeczna natura tego procesu jest najistotniejsza.
Istnieją trzy uzasadnienia takiego podejścia. Po pierwsze, patrząc z perspektywy pedagogicznej podkreśla się, że kreatywność wymaga pewnych umiejętności, a tych musimy nauczyć. Po drugie, nawet utalentowane jednostki uczą się w środowisku społecznym szkoły czy pracowni, a więc ich rozwój nie jest całkowicie indywidualną sprawą. Po trzecie zauważmy, że praca twórcza (w naszym przypadku artysty zajmującego się sztuką wizualną i mediami) jest zdeterminowana przez bezpośrednie i pośrednie społeczne czynniki zewnętrzne. Nie jest to próba narzucenia prymitywnego determinizmu marksistowskiego; pokazujemy jedynie, że kreatywność jest złożonym procesem społecznym, a nie tylko atrybutem wyjątkowych jednostek.

Ta zmiana w podejściu jest ważna z dwóch powodów. Po pierwsze na poziomie ogólnym pokazuje ona w jaki sposób pochodzący z mitu o boskiej inspiracji romantyczny model kreatywnego artysty został do pewnego stopnia zastąpiony przez postrzeganie procesu kreatywnego jako złożonego, społecznie zakorzenionego, wielowymiarowego zagadnienia (patrz Kearney 1988). Jest to częściowo efekt post-strukturalistycznych teorii pisania (np. Barthes 1977), a częściowo rozwoju form sztuki, szczególnie multimediów. Po drugie, ciężko jest pedagogom korzystać z teorii o romantycznej kreatywności, gdyż takie idee nierzadko sugerują, że talent jednostki jest wrodzony a nie wypracowany, toteż dla nauczycieli nie pozostaje już wiele do zrobienia... Teoria o romantycznej kreatywności i utalentowanych jednostkach oferuje niewielki wgląd w to, jak te indywidualności się rozwijają. Tym samym nie zwraca uwagi na wartość kreatywnych zajęć dla tych młodych ludzi, dla których tworzenie w tej czy innej formie jest ważne, tak dla rezultatu kreatywnego działania jak i samego procesu uczenia się.
Wiele z osób biorących udział w dyskusji nad kreatywnością w edukacji podkreśla rolę dialogu, gdzie duża odpowiedzialność spoczywa na nauczycielu jako pośredniku w kreatywnym procesie. Nie jest łatwo ocenić i wystawić odpowiednią notę poszczególnym osobom w ramach schematu, w którym te osoby są porównywane ze sobą. W rzeczywistości natura sytemu egzaminacyjnego oparta na współzawodnictwie często uniemożliwia nauczycielom równe podejście do złożonego procesu kreatywności, szczególnie gdy, jak opisuje Buckingham (2000), tworzenie jest wynikiem działania grupowego.
Ostatecznie, w tej części chcemy zasugerować, że społeczny model kreatywności ma większe zawodowe znaczenie niż model romantyczny. Zauważmy, że zajęcia twórcze w szkołach są często bardziej cenione za ich ogólną wartość edukacyjną, pracę w grupach, dyskusję itp. niż za wartość artystyczną. Mówi się na przykład, że zajęcia dramy to przedmiot chętnie widziany przez pracodawcę w życiorysach kandydatów, z tego powodu, że ćwiczą odwagę w prezentowaniu swojej osoby i swoich pomysłów, uczą wspólnej odpowiedzialności za zadanie, a to są cechy cenione na rynku pracy, cechy, których pracownikom rzekomo brakuje (patrz Bentley 1998; krytyka elastycznej siły roboczej - patrz Cohen 1990). Rodzaj procesu opisywanego na lekcjach dramy, mediów czy projektowania, podczas których nacisk kładziony jest na samoocenę i ocenę przez rówieśników to właśnie ten rodzaj praktycznej czy "użytecznej" edukacji. Dialog krytyczny prowadzony na lekcjach sztuki czy muzyki podkreśla wartość samokrytyki - znowu cechy rzekomo pożądanej przez pracodawców. Oczywiście nie sugerujemy, aby zajęcia twórcze podporządkowywać wyłącznie żądaniom pracodawców, ale biorąc pod uwagę fakt, że większość uczniów czerpie raczej praktyczne niż intelektualne korzyści z tych zajęć ważne, żebyśmy zwracali uwagę na taki proces oceniania, który doceni również społeczną naturę tworzenia a nie tylko talent poszczególnych jednostek.

Nasz projekt jest dobrym przykładem tej debaty. W pracy nad dłuższymi i bardziej złożonymi animacjami tworzonymi przez polsko-sycylijskie czy polsko-rumuńskie grupy ich członkowie byli proszeni o pełnienie poszczególnych ról w produkcji, w taki sam sposób w jaki działa profesjonalne, przemysłowe studio animacyjne. Ten model różni się zasadniczo od bardziej indywidualnego sposobu praktykowania sztuki w grupach polsko-brytyjskich. Oczywiście, tylko wtedy uczniowie mogą zrealizować większe projekty, gdy są zorganizowani. Jednocześnie uczniowie są ograniczani do pełnienia pojedynczych ról i często czują się skrępowani rolą jednego elementu produkcji. Jeśli jest to tylko część ich edukacji, doświadczenie to może być realizowane krok po kroku, ale jeśli jest to jedyna możliwość pracy z multimediami, może stać się naprawdę frustrujące.

Skupienie naszej uwagi w projekcie "Animowana Debata" na grupach zagrożonych społecznym wykluczeniem powodowało, że znalezienie sposobu zaangażowania i udziału młodych ludzi oznaczało również, że różne modele kreatywności wymagały odmiennych punktów odniesienia.
Dobrze skonstruowany łańcuch produkcji wspiera i pomaga uczniom (Vygotsky 1962). Ustanawia jasne, możliwe do osiągnięcia cele i kieruje ku zorganizowanej i wydajnej pracy. Model pracy indywidualnej może pozostawiać za duży wybór i dawać za dużo swobody uczniom, którzy potrzebują bardziej "zamkniętego" środowiska nauki. Z drugiej strony uczniowie, którym uczenie się sprawia trudności mogą uznać to za ograniczanie wyboru. Poza tym różne modele pracy miały wpływ na inne aspekty projektu, m.in. komunikację. Model zbiorowy utrudniał indywidualną komunikację pomiędzy członkami dwóch zespołów w różnych krajach, bo wspólna własność oznacza dla każdego co innego. Model indywidualny z kolei może wspierać ochronną i zaborczą postawę, a to również może zniechęcać do dialogu z innymi.

Na zakończenie chcielibyśmy zwrócić uwagę na fakt, że działania projektu "Animowana Debata" ilustrują naszkicowaną powyżej dyskusję na temat kreatywności i uczenia się. Wśród efektów warsztatów widzimy ilustracje wspólnej pracy grupowej jak i indywidualnej, "romantycznej" kreatywności. Widzimy dobre strony pracy produkcyjnej linii montażowej i zalety modelu pracy ze sztuką w studiu.

Nasza sugestia, to pozwolić uczniom doświadczyć wszystkich modeli pracy, nauczyciele natomiast powinni starać się rozpoznać moment, w którym ich uczniowie powinni przechodzić przez poszczególne etapy.


Bibliografia

- Barthes R. (1977): "Image, Music, Text", London, Fontana Press
- Bentley, T. (1998): "Beyond the Classroom: Education for a Changing World", London: Routledge.
- Buckingham, D. Fraser, P. & Sefton-Green, J. (2000): "Making the grade, evaluating student production in Media Studies" w Sefton-Green, J. & Sinker , R. [eds]: "Evaluating Creativity: Making and Learning by Young People", London Routledge
- Cohen, P. (1990): "Teaching enterprise culture: individualism, vocationalism and the new right" w Taylor, I. [ed]: "Social Effect of Market Policies", Brighton: Harvester Wheatsheet.
- Kearney, R. (1988): "The Wake of Imagination; Ideas of Creativity in Western Culture", London: Hutchinson.
- Sefton-Green, J. (2000): "From creativity to cultural production" w Sefton-Green, J. & Sinker , R. [eds]: "Evaluating Creativity: Making and Learning by Young People". London Routledge
- Sinker, R. (2000):"Making multimedia: evaluating young people's creative multimedia production" w Sefton-Green, J. & Sinker , R. [eds]: "Evaluating Creativity: Making and Learning by Young People", London Routledge
- Toynbee, J. (2000): "Making Popular Music: Musicians, Creativity and Institutions", London: Hodder Headline.
- Vygotsky, L. . (1962): "Thought and Languag" (tłumacz. Hanfmann E. & Vakar G.), Cambridge: M.I.T. Press.

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>