Strona Główna
 
WAC-Anglia ISMERC-Włochy SREP-Rumunia Teatr Grodzki-Polska EST-Polska
KOMUNIKACJA WIZUALNA I NIEWERBALNA W PRACY GRUPOWEJ.

Autorzy: Salvatore Arrigo, Alessandro Arrigo, ISMERC, Termini Imerese
Tłumaczenie z angielskiego: Katarzyna Rostocka

Celem projektu "Animowana Debata" było potwierdzenie prawdziwości hipotezy, że można osiągnąć dobry wynik pracy edukacyjnej z uczniami niepełnosprawnymi poprzez użycie technologi informatycznych, jednocześnie wykorzystując artystyczne uzdolnienia uczniów. Włoskie doświadczenie projektu skupiło się nie tylko na technicznych i artystycznych zdolnościach uczniów, ale również na społecznych relacjach pomiędzy uczniami.
Włoscy realizatorzy projektu postawili przed sobą następujące cele:

stworzenie warunków do efektywnej pracy w grupach,
wzmocnienie komunikacyjnych zdolności uczniów, szczególnie w zakresie słuchania i wzajemnych relacji
rozwijanie indywidualnej i grupowej motywacji do pracy twórczej,

Efektywna praca w grupach musi wynikać ze świadomego założenia, że jej członkowie aby osiągnąć swój cel muszą polegać na sobie wzajemnie. Ta strategia oparta jest na następujących elementach, które zwykle są obecne w rozwoju każdej wydajnej pracy w grupach:

umiejętność korzystania z zaawansowanych narzędzi wspólnie z instruktorem,
właściwa ocena uczniów biorących udział w projekcie,
wola wzajemnej współpracy wszystkich stron.

Praca grupowa

Trzy sycylijskie grupy zaangażowane w projekt "Animowana Debata" pracowały wspólnie. Świadomość, że każdy z członków grupy musi polegać na innym, dążąc do celu pod kierunkiem instruktora, doprowadziła do rozwoju i rozpoznania poszczególnych ról. Gdy uczniowie zrozumieli wagę współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami grupy, mogli pracować w taki sposób, że dzieląc zadania, odpowiadali na indywidualne porzeby. Najważniejszym odkryciem projektu jest fakt, że współpraca całej grupy ułatwiała mechanizm negocjacji, które pozwoliły wielu osobom przestawić się z indwidualnego punktu widzenia na zbiorowy.

Zadania

Każdy członek grupy miał przydzieloną rolę zgodnie ze swoimi zdolnościami i umiejętnościami; wyznaczano również zakres zadań, których realizacji oczekiwano od każdego członka grupy. W trakcie warsztatów starano się wskazywać uczestnikom, że tylko dobra komunikacja prowadzi do wydajności i zaangażowania.

Prowadzenie grupy

Aspekt "kierownictwa" grupy sprawiał najwięcej problemów. Podejście do prowadzenia grupy zastosowane przez włoskich realizatorów projektu może być nazwane profesjonalną relacją. Przywódcą grupy powinien być ktoś, kto sprawuje nie tylko kierownictwo, ale też szczególną rolę negocjacyjną. Ważne jest również, aby kierowanie grupą było jak najbardziej obiegowe a jego funkcja dzielona z członkami grupy stosownie od zadań i celów. W grupach działających w projekcie "Animowana Debata" "wyznaczono" przywódców/liderów ale bez formalnego przypisania im władzy; to dzięki nim zostały osiągnięte cele grupy. Nie oznacza to, że wyznaczanie liderów grup było łatwe, ten proces we włoskiej części projektu "Animowana Debata" nie został nigdy skończony.

Komunikacja

W działaniach grupowych komunikacja zapewnia odpowiednią wydajność pracy, wymianę informacji i umożliwia wspólną ocenę osiągniętych rezultatów.
Trzy zasadnicze techniki komunikacyjne na trzech poziomach wykorzystanych w projekcie:

Rozmowa wywołująca emocje na temat strukturalnych relacji grupy
Informacja - wymiana wiedzy
Informacja dotycząca indywidualnych zmian i postaw, które mogą wpłynąć na zachowanie grupy

Komunikacja oparta na tych trzech elementach pozwoliła zweryfikować język grupy oraz zdefiniować kodeks porozumienia. Trzy grupy rozwijały swoje umiejętności komunikacyjne - pracując wszyscy uczestnicy warsztatów słuchali i rozmawiali o własnych odczuciach. Konflikty, które są zwykle nie do uniknięcia, rozwiązywano starając się wprowadzić w życie zasadę: "nie ma zwycięzców ani przegranych".
W ten sposób członkowie grup rozwijali siebie a ich współpraca oparta była na wzajemnym szacunku, empatii, akceptacji i szczerości. Jednocześnie grupy poznawały zalety otwartej i lojalnej konfrontacji w relacjach społecznych. Często różnice stawały się siłą grup; co więcej, proces komunikacji stawał się łatwiejszy gdy przechodzono na poziom niewerbalny (pomagały tu przede wszystkim scenorysy, szkice, projekty, prace z plasteliny). Prace plastyczne oraz kolejne etapy pracy animacyjnej wspomagały komunikację wewnątrz grup, oraz na zewnątrz - pomiędzy grupami włoskimi i polskimi.

Atmosfera pracy

Na to, co nazywamy atmosferą pracy składają się opinie i wrażenia poszczególnych członków grupy, dotyczące jakości środowiska pracy. Atmosfera jest postrzegana jako dobra wtedy, gdy istnieje odpowiednia harmonia pomiędzy członkami grupy.
Jednym z największych problemów w zapewnieniu dobrej atmosfery pracy był czynnik społeczny i ekonomiczny.
Dobra atmosfera pracy pozwala na rozpoznanie i ocenę indywidualnych ról, na otwartą i zrozumiałą komunikację, w której obowiązują odpowiednie reakcje na zachowanie ludzi. Wpływ na atmosferę ma również instruktor oraz to, czy cele dobrano właściwie do możliwości grupy. Według oceny włoskich realizatorów projektu te założenia zostały zrealizowane z powodzeniem.

Cele

Praca w żadnej grupie nie będzie wydajna, jeśli jej cele nie zostaną jasno sprecyzowane oraz jeśli nie będą podzielane przez członków grupy. Cele muszą być zdefiniowane pod kątem przyszłych osiągnięć, skonstruowane w oparciu o możliwe do zbadania dane, a środki wyznaczone do realizacji celów jasno wyrażone i zmierzone. Wyraźnie określone cele wzmacniają poczucie jedności i przynależności do grupy oraz precyzują relacje w grupie, wpływają na atmosferę pracy. Główny cel, który postawiono trzem włoskim grupom to realizacja dwóch animacji. Celem szczegółowym było wykreowanie takiego wizerunku pracy, w którym każdy członek grupy odnajdzie dla siebie pożyteczne doświadczenie.

Rywalizacja w grupie

Problem rywalizacji powinien zostać potraktoway z należytą uwagą w każdej grupie uczniów, którzy realizują wspólny cel. Wśród włoskich uczestników projektu zaobserwowaliśmy kilka odmian rywalizacji:

Skrajny, "nadmierny" entuzjazm,
Odseparowywanie się od grupy niektórych dziewcząt,
Apodyktyczność,
Nietolerancja,
Wycofywanie się.

Przeciwstawić się tym zachowaniuom można jedynie, egzekwując jasno określone reguły pracy. Niestety dopilnowanie przestrzegania zasad jest bardzo trudne w grupach dzieci, dla których egoizm to naturalne zjawisko.
Ustalono więc plan rozwoju interpersonalnego grupy i jej członków, który miał stopniowo wyciszać przejawy niezdrowej rywalizacji. Składał się on z dwóch faz. Pierwsza faza to "promocja" następującyc atrybutów komunikacji:

cisza
komunikacja niewerbalna
łatwy język znaków
otwarte pytania
informacja zwrotna
wiadomości
przezwyciężanie oporu

W drugiej fazie zadaniem uczniów było zastosowanie tych metod komunikacji podczas pracy. Uczniowie otrzymali więc de facto zadanie samodzielnego przeciwstawienia się przejawom rywalizacji (oczywiście w ten sposób nie nazwano tego zadania). Efekt osiągnięto - była nim niewątpliwie większa dojrzałość relacji w grupie. Koniecznym wzmocnieniem przeciwdziałania rywalizacji było uświadamianie uczniom, że w tym projekcie nie ma miejsca żadna weryfikacja, tego czy przyswoili sobie materiał, żadna weryfikacja zdobytej wiedzy. Uczniowie byli przekonywani do tego, że najważniejsza jest wizualna jaki i niewerbalna komunikacja podczas relacji międzyludzkich.

Kwestie metodyczne (wspólne procedury)

W pracy włoskich instruktorów projektu "Animowana Debata" wykorzystywano techniki zaczerpnięte z modelu andragogiki Malcoma Knowels'a.

Uczący musi być zaangażowany w planowanie i ocenianie swojej nauki,
Doświadczenia, włączając błędy, stanowią podstawę do aktywnego uczenia się,
Zainteresowanie nauką jest większe, jeśli ma ono natychmiastowe odniesienie do życia osobistego,
Uczenie jest skoncentrowane raczej na problemie niż na definicjach,
Kierowanie procesu wychowawczego ku jakości i stosowności,

Metoda ta ma dwojakie znaczenie: z jednej strony ustanawia reguły, kryteria i zasady, które normują działania grupy, z drugiej zaś zwraca uwagę na formalną organizację i efektywne planowanie działań.

Proces planowania

We włoskiej części projektu "Animowana Debata" zaplanowano i przyjęto następującą metodologię pracy.

Faza pierwsza: ocena sytuacji. W tej fazie zidentyfikowano problem. Z analizy grupy wynikało, że żaden z jej członków nie miał dużego doświadczenia pracy w grupie, ani też nie posiadał umiejętności pracy z komputerem. Niemniej jednak, nawet jeśli uczniowie zaangażowani w projekt nie posiadali konkretnych, zdawało by się wymaganych doświadczeń, inne badania wykazały, że ten rodzaj braku nie wyklucza osobistych zdolności w kierunku technologi informatycznych, działań artystycznych i pracy grupowej.
Przed fazą planowania problem był analizowany z punktu widzenia możliwości dotrarcia do uczniów oraz z punktu widzenia zasobów i więzi: najlepszą strategią było nawiązanie współpracy z lokalnym partnerem w Termini Imerese i Trabii. Równowaga pomiędzy zasobami a związkami dała nam możliwość rozpoznania poprzednich doświadczeń grupy na temat interakcji, zainteresowania grupy połączonego z pracą, jej oczekiwań i życia.

Faza druga: grupa planująca wyróżniła cele szczegółowe, ze szczególnym uwzględnieniem następujących kryteriów:

Jasność w sformułowaniu,
Unikanie dwuznaczności,
Możliwość pomiaru dzięki przynajmniej jednemu wskaźnikowi dla każdego celu,
Praktyczność i adekwatność,

Podczas formułowania określonych celów unikano niejasnych wyrażeń takich jak "doceniać", "być świadomym", "być rozważnym". Natomiast preferowanymi określeniami były czasowniki związane z działaniem, takie jak, "budować", "porównywać", "tworzyć", "opisywać", "organizować", czyli te, które można połączyć z widocznymi działaniami.

Faza trzecia: planowanie oceny. Grupa planująca uznała za ważne nie tylko określenie kryteriów oceny poprzez wyznaczenie wskaźników i standardów:

Wskaźniki procesu
Wskaźniki wydajności
Wskaźniki skuteczności

Wyróżniające się (charakterystyczne) cechy tych wskaźników zostały wskazane poprzez ich adekwatność i specyfikę. Użycie tych wskaźników zostało zastosowane tylko do istotnych działań projektu.

Faza czwarta: definicja programu operacyjnego
Planowanie oznacza określanie celów dla rozwiązania problemu, ustalenie sposobów i czasu potrzebnego do realizacji i oceny wyników. Program operacyjny projektu był zaplanowany jako ciąg działań i wydarzeń, które miały być realizowane tak, aby osiągnąć cele. Przedstawiał ostatnią fazę planowanych czynności, przy jego tworzeniu kładziono szczególny nacisk na to, by udzielić odpowiedzi na pytania: kto?, jak?, kiedy?, co?.

Faza piąta: realizacja monitorowana przez koordynatora.

Faza szósta: ocena wyników oszacowanych z użyciem wskaźnika skuteczności.

Kreatywność w pracy
Postępy w kreatywności włoskich uczestników projektu "Animowana Debata" wyznaczyły postępy w następujących etapach pracy:

1. Postęp w pracy plastycznej.
Zmysł artystyczny w grupie uczniów biorących udział w projekcie obniża się w grupie uczniów w wieku pomiędzy 10 i 16 lat; użyte kolory to zwykle najczęściej używane ogólne kolory i odcienie. Wyobraźnia była skupiona na użyciu konkretnych form powiązanych z typami aplikacji.
Tworzenie skomplikowanych szkiców, zróżnicowanych kompozycji i geometrycznych układów oraz użycie różnych materiałow (ołówków, kredy, pędzli, wosku) podniosło poziom wyobraźni twórczej oraz wpłynęło na użycie bardziej precyzyjnych i zróżnicowanych gam kolorów

2. Zaawansowanie w animacji:
Porównując z początkowym tworzeniem klasycznych szkiców, proces animacji wymaga rozważenia problemu czasu tworzenia przedstawionego dzieła.

3. Zaawansowanie w dziedzinie wiedzy o komputerach, filmie, fotografice i animacji
Niektórzy z uczniów mieli już ogólną wiedzę na temat korzystania z komputerów, która była stopniowo poszerzana równolegle z rozwijanymi umiejętnościami artystycznymi. Odbywało się to dzięki możliwościom jakie oferują potężne narzędzia pracy z obrazem.


Bibliografia
- E.Spaltro, P.De la Vito: Piscitelli Psicologia per le organizzazioni Lei l'Italia Nuova Roma 1990 Scientifica
- Salvatore Arrigo: Cpe del di generazioni di le disagio, 1995.
- G.P. Quaglino, M.Mander io climi organizzativi Il Mulino Bologna 1987
- G.P. Quaglino, il casagrande di S., A. Castellano Gruppo di lavoro il lavoro di raggruppi Tenda di Raffaello Editore Milano 2001
- Lewin K. Principi di topologica di psicologia O.S. Firenze Firenze 1961
- Lewin K. Teoria e la sperimentazione in psicologia sociale Il Mulino Bologna 1976
- Spaltro E. Gruppi e cambio Etas Kompass Milano 1970
- Spaltro E. Molteplicita Patrono Bologna 1985

 

top >>>
 
rysunki filmy i animacje zdjęcia
o projekcie idea przewodnika autorzy
www.teatrgrodzki.pl - Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" Bielsko-Biała - napisz do nas>>>