INWENTARYZACJA OBIEKTÓW ZESPOŁU FABRYKI SUKNA
INWENTARYZACJA
DZIEDZICTWA KULTURALNEGO
Bielsko-Biała ul. Dworkowa/Sempołowskiej INWENTARYZACJA
BUDOWLANO-KONSTRUKCYJNA
1. Przedmiot, cel i
zakres opracowania
Przedmiotem opracowania jest
kompleks budynków poprzemysłowych zlokalizowanych w
Bielsku-Białej przy zbiegu ulic Dworkowej
i Sempołowskiej (pgr 341/13 obręb Biała Miasto). Celem
opracowania jest inwentaryzacja budowlana obiektów kubaturowych
połączona z opisem stanu zachowania istniejącej konstrukcji.
Zakres opracowania obejmuje pięć częściowo połączonych ze sobą
obiektów, które zostały oznaczone zgodnie z załączonym Planem
sytuacyjnym symbolami:
- obiekt A - hala szedowa >>>
- obiekt B - budynek parterowy wyższy >>>
- obiekt C - budynek parterowy niższy >>>
- obiekt D - budynek biurowy dwukondygnacyjny
>>>
- obiekt E - przewiązka >>>
Kliknij na litery oznaczone na mapie
i zobacz szczegóły inwentaryzacji poszczególnych obiektów
2. Podstawa opracowania
2.1. Podstawy
formalne
Zlecenie Inwestora - Bielskiego Stowarzyszenia Artystycznego
"Teatr Grodzki".
2.2. Podstawy techniczne
- Wizje lokalne połączone ze szczegółowymi oględzinami
budynków oraz wykonaniem dokumentacji
fotograficznej przeprowadzone we wrześniu i październiku
2007 roku.
- Inwentaryzacja własna pięciu obiektów objętych
opracowaniem przeprowadzona we wrześniu i
październiku 2007 roku.
- "Inwentaryzacja geodezyjna istniejących obiektów
kubaturowych Bielsko-Biała ul. Dworkowa 3/obręb
Biała Miasto pgr 341/13" wykonana przez uprawnionego
geodetę inż. Jakuba Strycharczyka
w październiku 2007roku
- Zgromadzone materiały archiwalne
dotyczące historii obiektów.
- Przewodnik "Bielsko-Biała Dziedzictwo Kulturowe" wydawca:
Stowarzyszenie "Olszówka"
- Udostępnione "Opisy stanu technicznego hali
tkalni oraz budynków byłych ZPW "Merilana" położonych
w Bielsku-Białej przy ul. Dworkowej 3" opracowane
przez mgr inż. Jerzego Tereszkiewicza w listopadzie
2003 roku.
2.3. Analiza materiałów wyjściowych
Pomiary zewnętrzne istniejących budynków wykonane
w ramach inwentaryzacji zostały przeprowadzone
niezależnie od kontrolnej
inwentaryzacji geodezyjnej. Otrzymane wyniki
są zgodne. Występujące miejscowo różnice wynoszące
około 1-3cm
z uwagi na rozrzeźbienie
brył, aktualny stan techniczny obiektów oraz
znaczne
ubytki tynków zewnętrznych należy uznać za dopuszczalne.
Wszystkie obiekty zostały udostępnione w całości,
za wyjątkiem pojedynczych pomieszczeń oznaczonych
na rysunkach. W zdecydowanej
większości budynków pomiary ze względu na zły
stan techniczny oraz ich magazynowy obecnie charakter
były bardzo trudne, a
miejscami wręcz niemożliwe. Zły stan posadzek
występujący
praktycznie we wszystkich obiektach (nierówne,
z licznymi ubytkami) znacznie
utrudniał pomiary wysokościowe.
Obiekt B (budynek parterowy wyższy) ma zawalony
dach. Jego drewniana, dość masywna konstrukcja
oraz deskowanie
tarasują
praktycznie całe jednoprzestrzenne wnętrze co
zostało uwidocznione na zdjęciach. Na miejscu
pozostały
pojedyncze elementy więźby
(kilka krokwi oraz wiązar dachowy) co pozwoliło
odtworzyć jej konstrukcję i kształt dachu. Ze
względu na brak
możliwości
pomiarowych pokazane na przekroju B-B wielkości
elementów drewnianych należy traktować jako orientacyjne.
Zawalona,
zbutwiała konstrukcja
oraz jej wiszące, grożące runięciem resztki ograniczyły
możliwości pomiarowe wewnątrz budynku do ściany
południowej i wschodniej.
Obiekt C (budynek parterowy niższy) jest częściowo
lub całkowicie podpiwniczony. Jedyne znane zejście
do piwnicy znajduje się
w zewnętrznej ścianie północnej. Obecnie, prawdopodobnie
ze względów bezpieczeństwa, zostało zagruzowane w
sposób całkowicie uniemożliwiający dostęp do piwnic.
W związku z tym na chwilę
obecną piwnica została wyłączona z inwentaryzacji. Jej zasięg
i faktyczny stan techniczny są nieznane.
W obiekcie D piętro budynku jest w zasadzie niedostępne.
Przejście z wysokiego budynku "Teatru Grodzkiego" oraz
wejście od strony zewnętrznych schodów stalowych zostały
zamurowane. Pomiarów dokonano wchodząc na piętro przez okno.
W obiektach C, E drewniana więźba dachowa jest niewidoczna
(zasłonięta stropami) i całkowicie niedostępna.
3. Stan istniejący
3.1. Lokalizacja i opis ogólny zespołu budynków poprzemysłowych
Zespół budynków poprzemysłowych zlokalizowany jest w Bielsku-Białej
w kwartale ograniczonym ulicami: Sempołowskiej, Broniewskiego,
Dworkową i Kierową. Zajmuje północno-wschodni narożnik
skrzyżowania ulic Dworkowej i Sempołowskiej (formalny adres
ul. Dworkowa
3).
Przedmiotowe obiekty stanowią część większego kompleksu.
Od północy zamyka go czterokondygnacyjny, duży budynek
pofabryczny zlokalizowany wzdłuż ul. Sempołowskiej, który
nie wchodzi
w zakres niniejszego opracowania. Obecnie obiekt ten
został adaptowany na potrzeby Bielskiego Stowarzyszenia
Artystycznego
"Teatr Grodzki". Mieszczą się w nim Zakłady
Aktywizacji Zawodowej oraz Warsztaty Terapii Zajęciowej
przeznaczone
dla osób niepełnosprawnych.
Objęty zakresem opracowania zespół budynków składa się
z pięciu częściowo połączonych ze sobą obiektów usytuowanych
wokół wewnętrznego podwórza, na które prowadzi wjazd
z ul.
Dworkowej. Od południa zamyka je parterowa hala szedowa
(obiekt A), a od północy ciąg dwóch przylegających do
siebie, również
parterowych budynków (obiekty B oraz C). Niższa część
(C) stanowi rodzaj łącznika pomiędzy wyższą częścią (B),
a
czterokondygnacyjnym budynkiem "Teatru Grodzkiego". Podwórze od zachodu zamykają
dwukondygnacyjny budynek biurowy (obiekt D) oraz przewiązka
(obiekt E) łącząca go z halą szedowa. Stanowią one kontynuację
zabudowy pierzei ulicy Sempołowskiej granicząc od północy
z czterokondygnacyjnym budynkiem "Teatru Grodzkiego",
a od południa z halą szedowa (A). Na chwilę obecną praktycznie
wszystkie obiekty posiadają niezależne wejścia i nie
są ze sobą powiązane komunikacyjnie, choć w przeszłości
było prawdopodobnie
inaczej. Wyjątek stanowi budynek biurowy (D) oraz przewiązka
(E), które w poziomie parteru tworzą integralną całość.
Wszystkie budynki zostały wykonane w tradycji, choć ze
względu na inny charakter i czas powstania znacznie różnią
się rozwiązaniami
konstrukcyjnymi, wyglądem oraz zastosowanymi materiałami.
Szczegółowy opis poszczególnych obiektów został zawarty
w pkt. 4-8.
3.2. Rys historyczny.
W miejscu tym już od 1826r. istniał drewniany młyn ulokowany
na młynówce płynącej pod obecną ul. Sempołowskiej do
zakola rzeki Białej. W 1827r. dobudowano nowy, murowany
budynek
fabryczny dawnej manufaktury sukna Dawida Grunewalda.
W 1842r. został on przebudowany na potrzeby przędzalni
wełny
należącej
do Christiana Wilhelma Zipsera, a w 1850r. po dokupieniu
sąsiedniej parceli przekształcony w kompletną fabrykę
sukna. Jej właścicielami od 1855r. byli bracia Thetschel.
Litografia
Bollmanna z tego okresu pokazuje murowany, czterokondygnacyjny
budynek z poddaszem oraz niskim, parterowym aneksem maszynowni
od strony południowej. Jest on widoczny na mapie katastralnej
Białej z 1890r. Posiada formę bardzo zbliżoną do obecnego
kształtu budynku "Teatru Grodzkiego".
W 1890r. do starej, niskiej maszynowni zlokalizowanej na
przedłużeniu budynku głównego dobudowano od wschodu długie
skrzydło nowego pomieszczenia maszyny parowej wraz z kotłownią
(obiekty B oraz C). Autorem projektu maszynowni z 1890r.
był znany bielski architekt Emanuel Rost. Obecny kształt
budynku nieco odbiega od tych planów. W części wschodniej
(obiekt B) został on poszerzony w kierunku północnym oraz
nadbudowany wtórnie co widać w charakterze elewacji. Poszerzenie
to mogło nastąpić jeszcze na etapie budowy lub w terminie
późniejszym, na przykład podczas nadbudowania obiektu.
Obecne elewacje pomimo pewnych przeróbek są wierne projektowi
Emanuela
Rosta.
Pod koniec XIX wieku w budynkach mieściła się fabryka papieru
Braci Fiałkowskich, a następnie zakład filialny bielskiej
fabryki sukna J.G.Bathelt.
Na mapie aktualizowanej po 1913r. kompleks fabryczny widnieje
już rozszerzony do ulicy Dworkowej o nową halę szedową (obiekt
A).
Brak bliższych danych dotyczących okresu powstania pozostałych
budynków zamykających pierzeję ul. Sempołowskiej (obiekty
D i E). Sądząc po rodzaju zastosowanej konstrukcji (elementy
monolitycznego szkieletu żelbetowego) są one nowsze i mogą
pochodzić z pierwszej połowy XX wieku. Obiekt D został wykonany
prawdopodobnie równocześnie z nadbudowaniem o trzy piętra
i poddasze starej parterowej maszynowni jako kontynuacji
murowanego wysokiego budynku czterokondynacyjnego (obecnie
"Teatr Grodzki"). Wskazują na to identyczne rozwiązania
konstrukcyjne użyte w obu przypadkach oraz forma niektórych
elementów (np. kształt podciągów).
3.3. Aktualny sposób użytkowania oraz stan prawny.
Po wojnie do 1982r. w kompleksie budynków mieściły się Zakłady
Przemysłu Wełnianego "Merilana". Hala szedową była eksploatowana
jako tkalnia. Obecnie większość obiektów stoi pusta, a jedynie
parter budynku biurowego jest podnajęty prywatnej firmie
szkolącej kierowców.
Budynki stanowiące własność Skarbu Państwa zostały przekazane
Bielskiemu Stowarzyszeniu Artystycznemu "Teatr Grodzki" przez
Prezydenta Miasta Bielska-Białej na podstawie Umowy Użyczenia
z dnia 06.02.2007r.
Stan zachowania konstrukcji
istniejących obiektów - wnioski
końcowe.
Większość budynków znajduje się w złym lub bardzo złym stanie
technicznym. Wiąże się to z wieloletnimi zaniedbaniami skutkującymi
ich postępującą degradacją. Praktycznie na wszystkich obiektach
wymiany wymagają elementy drewniane, a więc głównie więźba
dachowa.
W hali szedowej (obiekt A) konstrukcja drewniana dachu wraz
z podciągami i słupami kwalifikuje się do rozebrania. Odtworzenie
kształtu hali może nastąpić zarówno w technologii drewnianej
jak też stalowej lub mieszanej z elementami żelbetowymi.
Zwalony dach nad budynkiem parterowym wyższym (obiekt B)
należy odtworzyć, a zdegradowany dach nad budynkiem parterowym
niższym (obiekt C) należy rozebrać i również odtworzyć w
pierwotnym kształcie.
Stropy żelbetowe oraz sklepienia ceglane w zadawalającym
stanie technicznym wymagać jednak będą oceny nośności przeprowadzonej
pod kątem przydatności do zmiany sposobu użytkowania.
Ściany murowane praktycznie we wszystkich obiektach po osuszeniu,
wyremontowaniu i wymianie tynków mogą kwalifikować się do
zachowania.
Zgromadzone na stosunkowo małej przestrzeni budynki należały
do tego samego kompleksu fabrycznego rozbudowywanego przez
wiele lat o kolejne elementy. Stanowiąc spójną funkcjonalnie
całość różnią się między sobą formą architektoniczną, zastosowanymi
rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz technologią wykonania.
Dlatego pomimo degradacji, która w różnym stopniu dotknęła
wszystkie obiekty mogą one jako zespół stanowić świadectwo
rozwoju myśli budowlanej na naszych terenach. Stanowiąc element
dziedzictwa kulturalnego są warte odbudowy i adaptacji na
nowe cele.
|