W
POSZUKIWANIU ROZWIĄZAŃ - OPIS
PROJEKTU
Nazwa projektu:
"W
poszukiwaniu rozwiązań"
Fundusze na realizację
projektu:
Unia Europejska, Program Środki
Przejściowe 2004 "Zwiększenie świadomości społecznej
oraz wzmocnienie roli organizacji
pozarządowych w zakresie rzecznictwa i monitoringu"
(KOMPONENT 1: PODNIESIENIE ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ W OBSZARACH
ZWIĄZANYCH ZE ŚRODOWISKIEM I OCHRONĄ ZDROWIA ORAZ POPRAWA
POZIOMU AKTYWNOŚCI JEDNOSTEK I GRUP SPOLECZNYCH W ŻYCIU
PUBLICZNYM).
Pozostałe źródła finansowania:
Ministerstwo
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Województwo Śląskie
Gmina Bielsko-Biała
Fundacja PZU
Czas trwania projektu:
15 lutego - 15
grudnia 2007
Opis projektu:
Główny
cel inicjatywy to przeciwdziałanie patologicznym zjawiskom
społecznym ze szczególnym uwzględnieniem problematyki
uzależnień. Alkoholizm, narkomania, przemoc, agresja,
bezradność wobec społecznych patologii - to rzeczywistość,
która nas otacza. W jaki sposób możemy zmienić ten stan
rzeczy? Czy sztuka może służyć "poprawianiu świata"?
Czy pozwala dostrzec nowe perspektywy działania, interwencji,
pomocy? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy
warsztatów twórczych, którzy swoimi przemyśleniami i
odkryciami - w formie widowisk, happeningów, tekstów
literackich - podzielą się z widzami i czytelnikami.
Inicjatywa obejmuje cztery obszary działań, które są ze
sobą ściśle powiązane i tworzą spójną całość.
Działanie I: Warsztaty twórcze
Ta część
projektu ma charakter intensywnej kilkumiesięcznej pracy
twórczej skupionej na problematyce uzależnień oraz
na rozpoznaniu i analizie innych istotnych problemów
społecznych. Działania 14 grup warsztatowych (13 zespołów
teatralnych i 1 dziennikarski - dzieci, młodzież, dorośli)
zmierzają do stworzenia artystycznych przekazów związanych
z głównym tematem projektu. Zgromadzone zostaną pomysły
na to, jak pokazać problem społeczny za pośrednictwem
różnych form artystycznych. Bardzo istotny aspekt procesu
warsztatowego stanowią publiczne prezentacje efektów
pracy artystycznej każdej grupy - widowisk, etiud, happeningów.
Finałowe prezentacje mają przede wszystkim ogromne znaczenie
dla uczestników warsztatów - dają im poczucie satysfakcji
i pewności siebie, świadomość przezwyciężenia wielu trudności
i wypracowania wymiernych "produktów" artystycznych.
Równocześnie, pokazy dla szerokiej publiczności spełniają
ważną funkcję promowania działań podejmowanych w ramach
projektu, poszerzają krąg osób i środowisk objętych inicjatywą.
Działanie II: Czasopismo
W ramach projektu
zostanie przygotowany i opublikowany kolejny numer czasopisma
"Jesteśmy" wydawanego przez
Teatr Grodzki od 2002 roku (dotychczas ukazało się 12
numerów podejmujących różne zagadnienia).Tematem numeru
specjalnego będzie zjawisko uzależnień - przedstawienie
problemu narkomanii i alkoholizmu z różnych perspektyw,
w świetle konkretnych doświadczeń i przeżyć różnych osób.
Zawartość pisma będzie podzielona na kilka bloków tematycznych,
w zależności od pojawiających się na bieżąco materiałów
i propozycji autorów. Planowany zakres problemowy numeru
obejmuje między innymi: raport o narkomanii wśród młodocianych,
zapis dyskusji panelowej na temat zjawiska uzależnień
z udziałem osób reprezentujących różne stanowiska i wiedzę,
informacje o działaniach pomocowych, rozmowy z uzależnionymi
i specjalistami od narkomanii i alkoholizmu. Głównym
adresatem pisma są ludzie młodzi, którzy zostaną również
zaproszeni do współtworzenia kształtu wydawnictwa.
Działanie III: Pakiet Edukacyjny
Pakiet
Edukacyjny ma mieć charakter praktycznego materiału dydaktycznego
dla nauczycieli, pedagogów, terapeutów. Na
zawartość Pakietu złożą się dwie części: materiał filmowy
i publikacja książkowa. Film będzie wizualną prezentacją
różnych inicjatyw twórczych zrealizowanych w ramach projektu.
Przedstawione zostaną w nim etapy procesu warsztatowego,
migawki z prób i gotowych spektakli, portrety grup i poszczególnych
uczestników, przegląd pojawiających się w trakcie pracy
warsztatowej tematów i problemów. Podobną - mozaikową -
strukturę - będzie miała publikacja książkowa. Jej zasadniczą
część będą stanowić wskazówki i propozycje metodyczne związane
z wykorzystaniem materiału filmowego, a także informacje
o specyfice projektu, jego założeniach, przebiegu, rezultatach.
W publikacji znajdą się również wypowiedzi uczestników,
instruktorów i pozostałych realizatorów projektu. Ostateczny
kształt Pakietu Edukacyjnego będzie zależał od przebiegu
procesu warsztatowego w poszczególnych grupach - film i
broszura powstaną jako swoista dokumentacja przeanalizowanych
w trakcie działań teatralnych zagadnień i wypracowanych
wniosków.
Działanie IV: Informator internetowy
Celem
utworzenia tej podstrony jest jak najszersza promocja tematyki
objętej projektem - prezentacja zjawisk patologicznych
w różnych aspektach i dotarcie do osób z różnych kręgów
i środowisk.
|