WARSZTATY
TEATRALNE - OPIS PROJEKTU
Nazwa projektu:
"Warsztaty teatralne dla
grup dysfunkcyjnych na rzecz ich integracji ze społeczeństwem"
Fundusze na realizację projektu:
Programu Macroprojects Phare
ACCESS 1999
grant w wysokości 88.199 Euro
Pozostałe źródła finansowania:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Fundacja im. Stefana Batorego
Powiat Bielski
Poczta Polska
UNION-VIS
Plus GSM
oraz
Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej,
Specjalistyczny Psychiatryczny ZOZ w Bielsku-Białej.
Partner:
The Yellow House Centre, Liverpool, Wielka Brytania.
Czas realizacji:
21.07.2001 r. - 20.08.2002
r.
Opis Projektu:
Istotą projektu jest przeciwdziałanie społecznej izolacji
grup dysfunkcyjnych poprzez warsztatową pracę teatralną.
Proces terapii, resocjalizacji i readaptacji prowadzony drogą
teatralnego doświadczenia obejmuje dwa etapy. Pierwszy to
poszukiwanie indywidualnej i zespołowej tożsamości w obrębie
grupy dysfunkcyjnej - ośmiomiesięczny cykl warsztatów.
Drugi to bezpośrednia konfrontacja grup marginesowych z
dziećmi i młodzieżą szkolną -przewidzianych jest 60 prezentacji
widowisk przygotowanych z grupami dysfunkcyjnymi.
Projekt koncentruje się na wzbogaceniu, udoskonaleniu i
rozwinięciu działań artystycznych służących integracji różnych
grup społecznych oraz na ich upowszechnieniu jako kompleksowej
metody pracy ze środowiskami dysfunkcyjnymi.
Autorami projektu są Maria Schejbal (teatrolog) i Jan Chmiel
(aktor). W latach 1998 -2000 obydwoje zaangażowani byli w
realizację programu edukacji teatralnej "Teatru Banialuka" -
Ośrodka Teatralnego w Bielsku-Białej kierowanego przez dyrektora
Krzysztofa Raua. W roku 2001 program został w całości zlikwidowany
przez nową dyrekcję Teatru Banialuka. Większość zadań edukacyjnych
przejęło Stowarzyszenie, koncentrując się głównie na pracy
z tzw grupami dysfunkcyjnymi.
Adresaci projektu:
1. Grupy dysfunkcyjne:
I. Upośledzeni umysłowo i fizycznie
- wielorakie zaburzenia rozwojowe (przedział wiekowy: 6-40
lat),
II. Chorzy psychicznie (dorośli),
III. Młodzież zagrożona
patologiami, dotknięta biedą i przemocą, pozbawiona właściwej
opieki rodzicielskiej, sprawiająca kłopoty wychowawcze (przedział
wiekowy: 6-18 lat),
IV. Ofiary uzależnień od narkotyków,
leków i alkoholu, także młodzież z przeszłością przestępczą
(przedział wiekowy: 13-25 lat).
Projekt obejmuje 13 placówek
specjalistycznej opieki i pomocy wychowawczej na terenie
Bielska-Białej.
2. Młodzież szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich
z obszaru dawnego województwa bielskiego (wybrane rejony
obecnych województw: Śląskiego i Małopolskiego)
Zadania teatralnej pracy warsztatowej:
Wspólne poszukiwanie i odkrywanie świata wartości - rozpoznawanie
i nazywanie zjawisk obecnych w rzeczywistości, ich wpływu
na relacje między ludźmi i kształt codzienności.
Przezwyciężanie frustracji, agresji, bierności i lęku poprzez
działania konstruktywne i twórcze - projekcja problemów i
zdarzeń realnych na plan sytuacji teatralnej.
Wzmacnianie i rozwijanie poczucia własnej wartości, pewności
siebie, wiary w swoje siły i możliwości poprzez stworzenie
kontekstu bezpieczeństwa, akceptacji i stymulacji oraz przez
zamknięcie cyklu warsztatowego prezentacjami widowiska -
wymiernego rezultatu pracy.
Uwalnianie energii kreatywnej, rozbudzanie wyobraźni i twórczego
samodzielnego myślenia poprzez stawianie zadań i celów o
wzrastającym stopniu trudności.
Zdobywanie umiejętności pracy zespołowej i budowanie poczucia
odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt poprzez
włączenie wszystkich uczestników w aktywne działania. Rozwiązywanie
doraźnych konfliktów poprzez ich analizę i wykorzystanie
w procesie kreacji.
Rozwijanie indywidualnych talentów i artystycznych zdolności
poprzez staranny rozdział ról i funkcji odpowiadających realnym
możliwościom uczestników.
Działania warsztatowe:
- zabawy teatralne (rozgrzewające, relaksacyjne, koncentrujące,
rozluźniające, podnoszące sprawność fizyczną, budujące zaufanie
i więzi w zespole)
- praca z przedmiotem - odkrywanie teatralnej
urody i nowych funkcji przedmiotów codziennego użytku
- samodzielne
wykonanie kostiumów, rekwizytów i elementów dekoracji
- budowanie
obrazów plastycznych operujących symbolem i metaforą
- odkrywanie
świata dźwięków
- interpretacja baśni - przekładanie słowa
na obraz i sytuację dramatyczną
Pozostałe działania w ramach projektu:
Cykl szkoleń dla instruktorów pracujących z grupami dysfunkcyjnymi.
Publikacja książki poświęconej teatralnym metodom pracy z
grupami dysfunkcyjnymi.
Przegląd widowisk warsztatowych.
W konstruowaniu projektu uczestniczyli eksperci z The Yellow
House - George i Gosia Mc Kane wykorzystujący od wielu lat
środki i specyfikę sztuki teatru w pracy z dziećmi i młodzieżą
dotkniętą patologiami społecznymi.
|