BLIŻEJ
SCENY - O PROJEKCIE
Nazwa projektu:
BLIŻEJ
SCENY
Fundusze na realizację projektu:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pozostałe źródła finansowania:
Unia Europejska, Program Grundtvig oraz Program ŚRODKI
PRZEJŚCIOWE 2005 "PODNOSZENIE
ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ I WZMOCNIENIE RZECZNICTWA ORAZ
DZIAŁAŃ MONITORUJĄCYCH ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH"
Województwo Śląskie
Gmina Bielsko-Biała
Czas trwania projektu:
1 lutego -
31 grudnia 2008
Opis projektu:
W
ramach zadania realizowane są trzy bloki działań
I. Warsztaty twórcze
Ta część projektu obejmuje kilkumiesięczną pracę warsztatową
z poszczególnymi grupami oraz różne formy prezentacji osiągniętych
efektów. W programie warsztatowym uczestniczy 6 zespołów
reprezentujących różne grupy wiekowe oraz różne dysfunkcje.
Każda z grup pracuje we własnym rytmie, zgodnie z potrzebami
i możliwościami uczestników oraz specyfiką i założeniami
programu.
1. Grupa osób niepełnosprawnych działająca przy Teatrze Grodzkim
(młodzież i dorośli, niepełnosprawni fizycznie i umysłowo).
Opiekun grupy: Barbara Rau
2. Grupa osób niepełnosprawnych działająca w Środowiskowym
Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi (dorośli,
chorzy psychicznie). Opiekun grupy: Władysław Aniszewski
3. Grupa osób niepełnosprawnych działająca w Świetlicy Koła
Terenowego Polskiego Związku Głuchych (dorośli, osoby niesłyszące).
Opiekun grupy: Sabina Głuch
4. Integracyjna grupa młodzieżowa działająca przy Teatrze
Grodzkim (młodzież, w tym osoby z doświadczeniem uzależnienia
od narkotyków i alkoholu). Opiekun grupy: Maria Schejbal
5. Grupa dziecięco-młodzieżowa działająca w Specjalnym Ośrodku
Szkolno-Wychowawczym nr 2 (osoby upośledzone umysłowo i z
zaburzeniami zachowania). Opiekun grupy: Rafał Sawicki
6. Integracyjna grupa dorosłych działająca
przy Teatrze Grodzkim (osoby niepełnosprawne fizycznie, chorzy
psychicznie, emeryci
i renciści, osoby niedowidzące). Opiekunowie grupy: Jan Chmiel
i Piotr Kostuchowski
Główny profil działań warsztatowych to
szeroko rozumiana sztuka teatru, z uwzględnieniem dyscyplin
pokrewnych: plastyki,
tańca, muzyki, dramaturgii. Program warsztatów skupia się
na rozwijaniu indywidualnych talentów i zdolności uczestników
- przede wszystkim osób niepełnosprawnych i pochodzących
ze środowisk defaworyzowanych - oraz zdobywaniu przez nich
różnorodnych praktycznych umiejętności. W ramach realizacji
programu warsztatowego znajdzie się szereg zadań artystycznych
i edukacyjnych: praca nad scenariuszem widowiska, zaprojektowanie
i wykonanie elementów dekoracji, rekwizytów i kostiumów,
praca z przedmiotem i działania animacyjne, próby. Szczególny
nacisk położony zostanie na formy teatru wizualnego, sztukę
lalkową, teatr inscenizacji. Proces pracy będzie zmierzał
do stworzenia różnych form widowiskowych - pełnospektaklowych
przedstawień, etiud scenicznych i happeningów.
II. Szkolenia
Działanie obejmuje opracowanie programu szkoleń, przeprowadzenie
akcji promocyjnej, nabór uczestników oraz zorganizowanie
5 sześciogodzinnych sesji szkoleniowych dla pedagogów szkolnych,
terapeutów i nauczycieli, a także pracowników organizacji
pozarządowych działających w obszarze kultury i edukacji.
Każda sesja będzie prowadzona przez dwóch instruktorów,
przewiduje się, że w poszczególnych spotkaniach weźmie
udział od 12 do 20 osób (łącznie ok. 80 osób). Najważniejszą
część programu szkoleń będą stanowiły praktyczne zajęcia
skupione na prezentacji artystycznych technik i metod stosowanych
w programach edukacyjnych (ze szczególnym uwzględnieniem
profilaktyki poprzez sztukę). Ich uzupełnieniem będzie
dyskusja oraz dystrybucja materiałów instruktażowych wydanych
przez Teatr Grodzki (Pakiety Edukacyjne "Graj w kolory"
oraz "Stop uzależnieniom!" i publikacje książkowe: "Zwykli
niezwykli" oraz "Scenariusz, czyli jak opowiadać historie
w teatrze"). Szczególny nacisk w tworzeniu programu szkoleniowego
zostanie położony na kształtowanie mechanizmów mobilizujących
do samodzielnej twórczości i aktywności.
Program szkoleń zakłada interaktywną formę pracy, dzięki
której możliwe będzie uzyskanie wymiernych efektów i uwzględnienie
konkretnych potrzeb beneficjentów. Czynny udział wszystkich
uczestników w zajęciach - w odróżnieniu od formy wykładu
- daje możliwość bezpośredniego przetestowania i weryfikacji
proponowanej metodologii. Istotny, uzupełniający element
zajęć warsztatowych będzie stanowiło omówienie zaprezentowanych
metod oraz dyskusja z uczestnikami na temat problemów i trudności
pojawiających się w pracy artystycznej z dziećmi i młodzieżą.
III. Publikacja
Planowane wydawnictwo ma
charakter instruktażowy, główny nacisk położony jest na prezentację
metod pracy warsztatowej
z różnymi grupami oraz mechanizmy aktywizujące uczestników
i mobilizujące ich do samodzielnej twórczości. Realizacja
tego zadania jest kontynuacją wcześniejszych inicjatyw
wydawniczych, uwzględniającą potrzeby i zainteresowania
zgłaszane zarówno przez środowiska szkolne, jak i organizacje
pozarządowe i inne ośrodki, placówki oraz instytucje
zaangażowane w działania edukacyjno-artystyczne i wspierające
środowiska
defaworyzowane. Wydane dotychczas publikacje spotkały
się z bardzo pozytywnym przyjęciem odbiorców - w załączeniu
przedstawiamy wybrane opinie na temat kilku wydawnictw.
Książka ma się składać z dwóch części. Zasadniczy trzon
publikacji będzie stanowić opis gier, ćwiczeń i zabaw teatralnych
przydatnych w zdobywaniu podstaw warsztatu aktorskiego. Najważniejsze
założenie publikacji - to jej praktyczny, metodyczny charakter.
Chodzi o możliwość powielania, twórczego rozwijania i wdrażania
prezentowanych technik w różnych warunkach i okolicznościach.
Dodatkowo, w drugiej części, zamieszczony zostanie szkic
poświęcony analizie procesu grupowego, predyspozycjom i profesjonalnemu
warsztatowi instruktora teatralnego, efektywności różnorodnych
technik.
Książka będzie miała przejrzysty, czytelny układ treści oraz
atrakcyjną formę wizualną (profesjonalne opracowanie graficzne).
Planowane parametry techniczne: format - 24x24 cm, 80 stron,
wnętrze czarno-białe, okładka kolorowa, ilustracje fotograficzne.
Nakład: 1500 egzemplarzy.
|