SZLACHETNE
ZDROWIE - SZKOLENIA
Blok szkoleniowy. Działanie obejmowało
opracowanie programu szkoleń, przeprowadzenie akcji promocyjnej,
nabór uczestników
oraz zorganizowanie pięciu sześciogodzinnych sesji szkoleniowych
dla pedagogów szkolnych i nauczycieli. Każda sesja była
prowadzona przez dwóch instruktorów.
Zestawienie przeprowadzonych szkoleń:
19.04.2008 - BSA Teatr Grodzki Bielsko-Biała (16 uczestników, zgłoszenia
indywidualne)
25.04.2008 - Miejskie Przedszkole nr 15 Oświęcim (14 uczestników,
zgłoszenie grupowe)
26.09.2008 - Bursa Szkolnictwa Ponadgimnazjalnego w Nowym
Targu (14 uczestników, zgłoszenie grupowe)
20.10.2008 - Szkoła Podstawowa nr 1 w Cieszynie (15 uczestników,
zgłoszenie grupowe)
24.10.2008 - BSA Teatr Grodzki Bielsko-Biała (16 uczestników,
zgłoszenia indywidualne)
W sumie podczas pięciu sesji zostało przeszkolonych 75
osób. Najważniejszą część programu stanowiły praktyczne
zajęcia skupione na prezentacji technik i metod stosowanych
w profilaktyce poprzez sztukę. Szkolenia odbyły się pod
hasłem "Teatr zaangażowany społecznie". Uczestnicy zajęć
otrzymali zaświadczenie odbycia szkolenia, jak również
publikacje Teatru Grodzkiego przygotowane z myślą o realizatorach
projektów artystycznych w środowisku szkolnym oraz w innych
placówkach edukacyjnych, wychowawczych, readaptacyjnych
(wydawnictwa książkowe: "Zwykli niezwykli" i "Scenariusz,
czyli jak opowiadać historie w teatrze" oraz pakiety edukacyjne:
"Graj w kolory" i "Stop uzależnieniom!").
Program szkolenia obejmował następujące części:
1. Prezentacja materiałów instruktażowych pod kątem projektów
teatralnych podejmujących problematykę społeczną, między
innymi zagadnienia: agresja i przemoc w rodzinie, uzależnienia,
dyskryminacja).
2. Ćwiczenia wspierające budowanie zespołu, aktywizację
uczestników i proces pracy warsztatowej (gry i zabawy przygotowujące
do pracy scenicznej, elementy socjometrii).
3. Praca w podgrupach nad stworzeniem tematycznej etiudy
teatralnej (zdefiniowanie problemu, przegląd technik teatralnych
- lalka, przedmiot, zadania aktorskie, praca nad miniprzedstawieniem,
pokazy).
4. Dyskusja - omówienie przedstawionych metod, wymiana
doświadczeń.
Szkolenia prowadzili wspólnie: Jan Chmiel i Maria Schejbal
Jan Chmiel - aktor lalkarz, Przewodniczący Zarządu BSA
Teatr Grodzki. Wieloletnie doświadczenie pracy instruktora
teatralnego (od 1986 roku) z różnymi grupami uczestników
(osoby niepełnosprawne intelektualnie, chorzy psychicznie,
trudna młodzież). Prowadzenie szkoleń dla nauczycieli i
terapeutów (od 2001 roku).
Maria Schejbal - teatrolog, koordynator programów edukacyjnych
w BSA Teatr Grodzki. Wieloletnie doświadczenie pracy instruktora
teatralnego (od 1996 roku) z młodzieżą (nieletni uzależnieni,
grupy integracyjne). Prowadzenie szkoleń dla nauczycieli
i terapeutów (od 2001 roku). Uczestnik szkolenia w psychodramie
I stopnia (od 2006 roku).
Projekt współfinansowany przez:
Gminę Bielsko-Biała - w ramach
zadania publicznego pn.: "Realizacja programów w
zakresie edukacji kulturalnej lub działań artystycznych
dzieci i młodzieży - w czasie wolnym od nauki"
|