Rekrutacja
uczestników, opis grup uczestniczących w projekcie
Polska
W Polsce, w pierwszym jak i w drugim roku pracowały trzy grupy.
Każda w parze z grupą u jednego z partnerów, dlatego po stronie polskiej
w projekcie brało udział najwięcej osób.
W pierwszym roku wszystkie trzy grupy utworzono spośród podopiecznych
Centrum Pomocy Rodzinie i dzielnicowych świetlic środowiskowych.
Dzieci i młodzież pochodziły ze środowisk w różnym stopniu zagrożonych
społecznymi patologiami. W jednej z grup w zajęciach uczestniczyły
też osoby niepełnosprawne, młodzi ludzie cierpiący skutki dziecięcego
porażenia mózgowego - m.in. z poważną dysfunkcją narządów ruchu.
Grupy miały charakter integracyjny - osoby niepełnosprawne współpracowały
z osobami sprawnymi.
W drugim roku grupy formowano indywidualnie w oparciu o uczestników
innych projektów Stowarzyszenia. Tylko w części byli to uczestnicy
zajęć w poprzednim roku. Najważniejsze jest jednak to, że pośród
osób, które uczestniczyły w warsztatach i w pierwszym i w drugim
roku były wspomniane osoby niepełnosprawne.
Zasadniczą trudnością w pracy grupowej była rozpiętość wieku uczestników.
We wszystkich grupach różnica między najmłodszym i najstarszym uczestnikiem
wynosiła 5-6 lat. Jest to dużo, jeśli weźmie się pod uwagę rozwój
intelektualny i osobowościowy oraz umiejętność uczenia się i posługiwania
takimi narzędziami jak komputer i specjalistyczne oprogramowanie.
Trudnością, którą udało się skutecznie pokonać była różnica pomiędzy
niepełnosprawnymi a pełnosprawnymi uczestnikami zajęć.
Anglia
Zajęcia warsztatowe w Londynie prowadzono w dwóch grupach - w grupie
dziewcząt i chłopców. W pierwszym roku każda z grup składała
się z 6 do 9 uczniów. W drugim roku grupy liczyły po 10 osób.
Spośród uczestników projektu w pierwszym roku wszyscy uczestnicy
przerwali kształcenie z własnej woli lub woli szkoły. Około 90% z
nich pochodziło z mniejszości etnicznych, a 40% z rodzin emigrantów.
Wielu z tych młodych ludzi pochodziło z rodzin niepełnych, mieszkało
na obszarach uznanych przez rządową statystykę za obszary o niskim
dochodzie.
O strukturze demograficznej grup warsztatowych należy pamiętać, oceniając
efekty zajęć warsztatowych - w gotowych animacjach wiele jest aluzji
i skojarzeń wynikających z różnych doświadczeń kulturowych uczestników.
W drugim roku praca prowadzona była w dwóch londyńskich szkołach.
Pierwszą z nich była szkoła żeńska w dzielnicy East End w Londynie.
Około 80% dziewcząt to Muzułmanki zamieszkujące na obszarach o niskim
wskaźniku społeczno-ekonomicznym. W drugiej, męskiej szkole blisko
połowa chłopców pochodziła z ubogich domów i około połowa pochodziła
z mniejszości narodowych. W obu szkołach w około 40% klas nie zdobywano
dobrych wyników w nauce.
Rumunia
Realizując projekt AD stowarzyszenie SREP pracowało z dwiema grupami
dzieci ze środowisk dysfunkcyjnych, nad którymi opiekę sprawuje
Wikariat Bukareszteński.
W pierwszym roku w warsztatach uczestniczyło 20 dzieci, w drugim 18 dzieci
w wieku 8 - 14 lat. Uczestnicy zostali wybrani spośród dzieci znajdujących
się w trudnej sytuacji rodzinnej. Wszystkie miały poważne problemy adaptacyjne.
W każdym roku uczestnicy zostali podzieleni na dwie mniejsze grupy uwzględniające
wiek i poziom zaawansowania zajęć. Dzięki temu instruktorzy mieli większą swobodę
i komfort, pracując w mniejszych grupach, w których wszystkie dzieci miały
podobny poziom wiedzy oraz zdolności i szybkości uczenia się.
Końcowy efekt to wspólne osiągnięcie obu podgrup, jednak każda z nich pracowała
nad innymi zadaniami dostosowanymi do możliwości i życzeń dzieci.
Włochy
Projekt AD wzbudził w szkołach Termini Imerese duże zainteresoewanie.
Wybór uczestników opierał się na badaniu grupy docelowej.
Uczestnicy warsztatów to młodzież w wieku 12 - 15 lat z rodzin w
trudnym położeniu materialnym i społecznym. Grupa liczyła 18 osób
(w tym tylko 3 dziewczyny).
Przed rozpoczęciem warsztatów pytano uczestników o plany na przyszłość.
Żadna z badanych osób nie udzieliła odpowiedzi na pytanie o dalszą
edukację. Jako swój przyszły zawód uczestnicy wybierali najczęściej
aktorstwo. Ulubione zajęcia w czasie wolnym to sport, oglądanie telewizji,
gry komputerowe.
Wszyscy uczestnicy warsztatów wyrazili ochotę uczestniczenia w dodatkowych
zajęciach, które będą różnić się od tych proponowanych w szkole.
Sami pytali już na początku o cele kursu, o to, czy prowadzący zagwarantują
przyjazną atmosferę pracy. Ważna była również informacja, dlaczego
taki a nie inny temat warsztatów został wybrany i do czego w przyszłości
przyda się zdobyta wiedza i umiejętności.
Współpraca z lokalną szkołą była dobrym sposobem na dotarcie do uczestników
projektu. ISMERC liczył na 12 uczestników. Zamiast tego, w pierwszym
roku w jednej ze szkół zgłosiło się 20 osób a w drugim roku 18, czyli
o wiele więcej niż oczekiwano.