Grupa aktywnych wolontariuszy postanowiła zjednoczyć siły i wspólnie zastanowić się jak zasilić szeregi bielskich wolontariuszy, zwłaszcza osobami dorosłymi i starszymi. Energia, pasja i kreatywność pozwoliły na wstępne sprecyzowanie kształtu kampanii.
![](http://www.teatrgrodzki.pl/wp-content/uploads/2012/05/18.05-2.jpg)
![](http://www.teatrgrodzki.pl/wp-content/uploads/2012/05/18.05.jpg)
Fot. Zbigniew Hamerlak
Pod szyldem Bielskiego Stowarzyszenia Artystycznego „Teatr Grodzki” oraz Fundacji Aktywności Społecznej „Złote Łany” 18 maja br. odbyło się pierwsze spotkanie, którego celem było wypracowanie akcji promującej wolontariat w Bielsku-Białej a zwłaszcza wśród osób starszych. Zastanawialiśmy się jak powinien brzmieć przekaz, w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych wolontariuszy i jakich form marketingowych użyć, by akcja odbiła się szerokim echem w całym mieście.
By mówić o tym jak powinno być zaczęliśmy od diagnozy sytuacji – Monika Pendolska – (koordynatorka CW) przedstawiła sposób działania Centrum Wolontariatu, które działa od 2010 roku przy BSA Teatr Grodzki. Uczestnicy poznali sposób pracy z wolontariuszami Fundacji Złote Łany. Wszyscy zgodnie ustalili, że ogromną rolę w budowaniu wolontariatu B-B odgrywają ludzie młodzi (gimnazjum, liceum) jednak równie potrzebne są osoby dorosłe, osoby 50+.
Uczestnicy ustalili, jakim językiem mówić do potencjalnych wolontariuszy by zachęcić ich do podjęcia pracy bezinteresownej. Podstawowy wniosek: nie dobór słów a pasja, charyzma osób wysyłających przekaz są najważniejsze. Padło określenie: świadectwo jako sposób autentycznego komunikatu.
Kanały i formy dotarcia: na plan pierwszy (bez względu na wiek) wysunęły się formy bezpośredniego kontaktu, zwłaszcza z liderami, osobami znaczącymi. Uczestnicy zgodnie uznali ,iż tzw. „ twarz” kampanii zdecydowanie pomaga w pozyskiwaniu nowych wolontariuszy. Padły propozycje, kto mógłby to być. Odrzucono metody ulotkowe – ewentualnie połączone z bezpośrednim kontaktem, spotkaniem. Podkreślono dużą wagę instytucji kościoła zwłaszcza w przekazywaniu informacji osobom starszym.
W trakcie spotkania zostały wyświetlone przykładowe kampanie promujące wolontariat, które sprawdziły się po za granicami naszego kraju. Była to inspiracja do poszukiwania innowacyjnych form „ reklamy” np. happeningi uliczne, spontaniczne akcje pomocowe z udziałem mediów typu „flash mob”.
Na zakończenie każdy z uczestników otrzymał pracę domową: poinformować w dowolnej formie, 10 znajomych o korzyściach z bycia wolontariuszem, o planowanej kampanii promującej wolontariat. Została wyodrębniona również grupa robocza, która do 2 tyg. ma spotkać się i ustalić szczegółową koncepcję kampanii. Podsumowanie działań i ich efektów odbędzie się w drugiej połowie października. O szczegółach kolejnych etapów prac będziemy informować na bieżąco.
Czy uda nam się poruszyć serca i wzmóc siłę pomagania? Mocno w to wierzymy i liczymy na przychylność wszelkich źródeł przekazu informacji.
Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Trasa 78 – ze śląskiego w świętokrzyskie”, który jest realizowany przez Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS Stowarzyszenie Edukacja przez Internet oraz Miasto Gliwice, a współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.