ANIMOWANA DEBATA – O PROJEKCIE
Nazwa projektu:
„Animowana debata – warsztaty animacji komputerowej dla grup dysfunkcyjnych w perspektywie rozwijania europejskiej współpracy”
Fundusze na realizację projektu:
Wspólnota Europejska, Program: Socrates: Minerva.
Przyznana dotacja: 210 000,00 euro.
Pozostałe źródła finansowania:
MINISTERSTWO KULTURY
Województwo Śląskie
Gmina Bielsko Biała
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
Czas Trwania Projektu :
1.10.2003 r.- 30.09.2005 r.
Partnerzy :
Instituto Mediterraneo Ricerca e Comunicazione – Termini Imerese, Włochy ( www.isme-rc.org )
WAC Performing Arts and Media College – Londyn, Wielka Brytania(www.wac.co.uk)
Niepubliczna Placówka Oświatowa EST – Wadowice, Polska(www.est.iq.pl)
Societate Romana pentru Educatie Permanenta – Bukareszt, Rumunia(www.srep.ro)
W projekcie wykorzystywano program ANIMATOR DV
Opis Projektu :
W sezonie warsztatowym 2003/2004 Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne „Teatr Grodzki” rozpoczęło realizację pilotażowego projektu pod nazwą: „Animowana Debata – warsztaty animacji komputerowej”. Projekt w nowatorski sposób wykorzystuje w działaniach artystycznych technologie informatyczne i komunikacyjne (ICT)
Projekt jako jedyny w Polsce został zaakceptowany przez Komisję Europejską w ramach programu Socrates Minerva. Odniesiony sukces jest tym większy, iż spośród 297 propozycji zgłoszonych do tegorocznej selekcji ze wszystkich krajów uczestniczących w programie Socrates, zaledwie 30 projektów zostało wybranych do realizacji. Dotacja funduszu dla Stowarzyszenia wynosi 210 000 Euro.
Grupy docelowe projektu:
– młodzież z różnorodnymi upośledzeniami, tak fizycznymi jak i psychicznymi,
– młodzież zagrożona patologiami społecznymi,
– ofiary uzależnień.
Głównym zadaniem projektu jest przeprowadzenie warsztatów animacji komputerowej dla dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 20 lat w okresie od listopada 2003 do czerwca 2004.
Program warsztatów obejmuje bardzo szeroki zakres działań i poszukiwań artystycznych. Głównym założeniem projektu jest, by każdy z uczestników znalazł w zespole warsztatowym własne miejsce i miał możliwość rozwijania indywidualnych talentów, pasji i potrzeb artystycznych. Na program warsztatów złożą się cztery główne bloki zajęć:
1. Komputer. Zdobywanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się programami graficznymi, animacyjnymi, edytorami tekstu. Poruszanie się i komunikowanie w sieci internetowej
2. Działania plastyczne. Bardzo istotnym elementem zajęć będzie samodzielna twórczość artystyczna uczestników -praca nad scenariuszem filmu, rysunek, elementy sztuki teatru i fotografii.
3. Język angielski. W ramach zajęć będzie okazja do zdobycia, rozwinięcia i przećwiczenia podstawowych umiejętności komunikowania się z rówieśnikami w innych krajach w języku angielskim.
4. Film. Efektem końcowym warsztatów mają być filmy animowane stworzone przez każdą z grup w bliskiej współpracy z grupami warsztatowymi w trzech krajach partnerskich.
W ramach projektu powstaną trzy integracyjne grupy 10-12-osobowe. Każda z trzech polskich grup będzie prowadzić „animowaną debatę” z grupą młodzieżową w Wielkiej Brytanii, Rumunii bądź we Włoszech.
W Polsce każda grupa będzie miała zajęcia 1 raz w tygodniu po 4 godziny lekcyjne. Zajęcia będą prowadzone w pracowni komputerowej w bielskim Klubie Garnizonowym „Dom Żołnierza”. Warsztaty poprowadzą instruktorzy animacji: Krzysztof Tusiewicz (reżyser filmowy, fotografik) i Marek Luzar (reżyser filmów animowanych, artysta malarz). Obydwaj mają wieloletnie doświadczenie pedagogiczne. Za prowadzenie zajęć językowych będzie odpowiedzialna Zuzanna Głowacka (teatrolog, pracownik Teatru Lalek Banialuka).
Udział w zajęciach jest nieodpłatny.
Projekt jest również skierowany do pedagogów i teraputów pracujących z grupami dysfunkcyjnymi. W ramach kampanii upowszechnieniowej zapoznają się z nowymi, innowacyjnymi metodami wykorzystania ICT w swojej codziennej pracy. W tym celu opracowany będzie Poradnik dla Pedagogów oraz zorganizowany zostanie cykl 10 seminariów dla nauczycieli ze szkół Śląska i Małopolski.
ANIMOWANA DEBATA – PARTNERZY
WAC Performing Arts and Media College
WAC Performing Arts and Media College jest centrum nieformalnego kształcenia artystycznego w północnym Londynie. Jest to placówka oświatowa prowadząca szkolenia w dziedzinie sztuki i mediów dla młodzieży z ubogich rodzin (5-25). Dodatkowo zajmuje się organizacją kursów dla młodzieży z marginesu społecznego oraz prowadzi stosowne szkolenia dla instruktorów w tej dziedzinie współpracując z wieloma organizacjami partnerskimi w kraju i zagranicą. W ramach projektu organizacja zaangażuje specjalistów w dziedzinie nauczania sztuki i mediów dla młodzieży z marginesu społecznego. Organizacja prowadzi warsztaty Animowanej Debaty oraz zaangażuje się w opracowanie Poradnika dla Instruktorów (wykorzystanie w projekcie mediów cyfrowych) oraz będzie aktywnie uczestniczyć w kampanii informacyjno-promocyjnej.
Istituto Mediterraneo Ricerca e Comunicazione
Istituto Mediterraneo Ricerca e Comunicazione – instytut założony w 1991 roku w Terminii Imerese we Włoszech, jest specjalistyczną organizacją szkoleniową. Współpracując z lokalnymi władzami, Instytut organizuje interdyscyplinarne kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym kursy dla dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Instytut zorganizował w Palermo i okolicy sieć zrzeszonych szkół i placówek oświatowych. Organizacja dysponuje wiedzą i dużym doświadczeniem w dziedzinie podnoszenia poziomu nauczania w szkołach oraz wykorzystania ICT (technologii informatyczno – kumunikacyjnych) jako narzędzia przeciwdziałania społecznej marginalizacji. Instytut prowadzi warsztaty w ramach Animowanej Debaty oraz podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie wykorzystania ICT w rozwoju społecznym w trakcie opracowywania Poradnika dla Istruktorów. Szkoły zrzeszone pod auspicjami Instytutu oraz instytucje partnerskie będą uczestniczyć w kampanii informacyjno – promocyjnej projektu.
Societatea Romana de Educatie Permanenta
Societatea Romana de Educatie Permanenta z Bukaresztu w Rumunii jest placówką edukacyjną założoną w 2001 roku w celu wdrażania innowacyjnych metod nauczania. Prowadzi doradztwo w dziedzinie zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji (IT oraz e-learning), organizuje kursy komputerowe oraz zapewnia techniczną pomoc dla prywatnych firm i organizatorów ICT. Specjalizuje się głównie we wdrażaniu oprogramowania edukacyjnego, kursów i programów w zakresie ICT i ODL. Stowarzyszenie prowadzi regularne warsztaty Animowanej Debaty we współpracy z rumuńskim oddziałem Save the Children i przekaże swe doświadczenie we wdrażaniu oprogramowania edukacyjnego w Poradniku dla Instruktorów.
Placówka Oświatowa EST
Placówka Oświatowa EST jest pozaszkolną placówką oświatową kształcącą dzieci, młodzież i dorosłych. Placówka została założona w 1994 roku w Wadowicach w celu organizacji dodatkowych zajęć z przedmiotów, których oficjalny program szkolny był niewystarczający. Szkoła specjalizuje się głównie w nauczaniu języków obcych uzupełniając kursy językowe warsztatami z wykorzystaniem komputera i Internetu. Wkład EST w realizację projektu dotyczy nauczania języka angielskiego, komunikacji i zastosowania ICT w nauczaniu. Placówka wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie organizując warsztatowy kurs języka angielskiego dla wszystkich polskich grup. Wskazówki dotyczące sposobów nauczania podstawowej znajomości języka angielskiego w kontekście komunikacji pozawerbalnej zostaną zawarte w Poradniku dla Instruktorów.
|
|||
|